23948sdkhjf

Stockmann överväger att sälja Lindex

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Den finska ägaren undersöker ”strategiska alternativ för bolagets ägarskap”.

Det finländska mode- och varubolaget Stockmann kommer utvärdera olika strategiska alternativ för ägarskapet i Lindex. Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs också: Från Kappahl till Intersport

"Styrelsen ser en stor potential i Lindex framtida utveckling, och har därför beslutat att undersöka strategiska alternativ för bolagets ägarskap", skriver Stockmann utan nämna att några av alternativen. Mer information utlovas när "undersökningen framskrider".

Stockmann, som köpte ut Lindex från Stockholmsbörsen hösten 2007, skriver att koncernens styrelse nyligen klubbade en uppdaterad strategi för Lindex, en strategi som gäller fram till och med 2023.

"Målet är att ytterligare stärka den internationella tillväxten och i synnerhet den digitala transformationen. Lindex har en stark marknadsposition i Norden, en snabbt växande näthandelsverksamhet, ett fungerande och flexibelt butiksnätverk samt en ökande lönsamhet", heter det.

Av ett separat pressmeddelande framgår att Lindex rörelseresultat under första halvåret 2019 blev 65 miljoner kronor, en ökning med 30 miljoner kronor från motsvarande period året innan.

Läs också: Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Försäljningen under samma period minskade med 1,3 procent i lokala valutor. Under andra kvartalet minskade försäljningen med 4,1 procent i lokala valutor.

"Vi liksom branschen har påverkats av en kall vår och vi har dessutom haft en kalendereffekt med påsken. Vi har dock ökat vårt snittköp samt förbättrat vår marginal genom att vi har minskat våra prisnedsättningar. Det visar att vi har stärkt vårt kommersiella modeerbjudande och att vi lyckas i vårt kundmöte" säger Lindex vd Susanne Ehnbåge i pressmeddelandet.

Lindex onlineförsäljning ökade med 29,6 procent under första halvåret.

Ägarbolaget Stockmann minskar sin omsättning och byter vd. Läs mer om det här.

Mer om: Lindex | Stockmann
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Filippa K:s finanschef slutar

Butiksnytt
Flygplatsbutik för Newbie

Flexibilitet, snabba leveranser och grön kompensation

Kunderna styr framtidens logistiklösningar

Jobb & Karriär
Från Kappahl till Intersport

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Arkiv

Guldknappen till Haglöfs

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.265