23948sdkhjf

Därför satsar NA-KD på wholesale

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Nätjätten har tagit stora kliv med den fysiska försäljningskanalen. Efter två år är omsättningen uppe i 300 miljoner kronor. I september talar ansvarig chef och medgrundaren till NA-KD, Magnus Hjörne, på Habit Modebranschens Dag.

För två år sedan tog nätjätten NA-KD beslutet att, utöver e-handel, även fokusera på wholesale.

Läs också: Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Första halvåret resulterade i en omsättning på 16 miljoner. Förra året, som var första helåret för wholesale, ökade försäljningen till 135 miljoner kronor.

– I år landar vi runt 300 miljoner, säger Magnus Hjörne till Habit, medgrundare och retail- och wholesalechef. Nästa år är målet att öka omsättningen drastiskt.

I oktober/november kommer NA-KD lanseras i USA. Både fysiskt och online hos bland andra Nordstrom.

– Det är ett första steg och förhoppningsvis ska vi växa därifrån. Det är jättestort för oss, säger Hjörne.

Genom wholesale öppnas dörrar till nya marknader där konsumenterna är svåra att nå digitalt, och som föredrar att handla fysiskt. Magnus Hjörne nämner länder som Italien, Spanien och Storbritannien.

– När vi testar genom wholesale ser vi att produkten är lämplig för marknaden. Därefter följer vi en strategi, steg för steg.

Under Habit Modebranschens Dag berättar Magnus Hjörne mer om varför den digitala satsningen även blev fysisk, hur NA-KD arbetar för att öka volymerna och bygga varumärket hos återförsäljare globalt.

För program och anmälan: Habit Modebranschens Dag i Borås, 5 september

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Gant-grundare har sålt i Odd Molly

Gillblads i konkurs

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Nyhetsbrev

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Arkiv

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.281