23948sdkhjf

Läget i dansk modebransch

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad export och rekord i omsättning i fjol men tillväxttakten under första kvartalet i år är mer modest, enligt Dansk Mode & Textil.

På tisdagen drar Köpenhamns modevecka igång med mässor och visningar och med anledning av det passar branschorganisationen Dansk Mode & Textil att presentera omsättnings- och exportsiffror och statusanalys för den samlade danska modebranschen.

Siffrorna, från Danmark Statistik, visar att danska modeföretag nådde nya rekordnivåer i fjol både avseende export och total omsättning.

Dock påpekar Dansk Mode & Textil, efter rundfrågning bland de drygt 350 branschmedlemmarna, att branschen utmanas av bland annat en pressad fysisk detaljhandel och utmaningar att nå tillväxt och lönsamhet  i digitala kanaler.

I analysen skriver branschorganisationen att tillväxttakten under det första kvartalet 2019 är mer modest och med ett ökande antal utmaningar för branschen.

Inte minst gäckar konsumenternas förändrade köpbeteenden modebranschen.

Under första kvartalet 2019 ökade den totala omsättningen i den danska modebranschen med 1,4 procent till totalt 12 miljarder danska kronor och exporten ökade under samma period med 1,7 procent. 

Det är särskilt hållbarhetsfrågor och digitalisering som påverkar branschen stort och branschorganisationen menar i analysen att arbetet inom hållbarhetsfältet går för långsamt.


”Hållbarhet spelar en nyckelroll för alla de länder som Danmark exporterar till, och flera av dem har till och med infört lagstiftning på detta område. Export är livsnerven för den danska modebranschen och detta faktum understryker bara ännu starkare varför man måste skapa varaktig och hållbar förändring”, skriver Thomas Klausen, vd för Dansk Mode & Textil i rapporten.

Danska modeverksamheter sålde mode för nära 47 miljarder danska kronor 2018 vilket var en ökning med 4,1 procent mot 2017. 2014 uppgick den totala omsättning i dansk modebransch till drygt 40 miljarder danska kronor.

Tillväxten 2018 drevs av exporten som ökade med 6,4 procent mot föregående år och uppgick totalt till 31 miljarder danska kronor 2018.

Exporten har ökat stadigt sedan 2014 då den totala modeexporten uppgick till nära 25 miljarder danska kronor.

Danmarks största exportmarknad för mode är Tyskland med en omsättning som uppgår till 9,6 miljarder danska kronor vilket var en ökning med 7,3 procent mot föregående år.

Andra landet på tio i topp-listan är Sverige där exportomsättningen uppgick till 3,7 miljarder danska kronor och en tillväxt på 2,5 procent i fjol.

Tyskland och Sverige följs av Nederländerna dit exporten ökade med 18 procent i fjol till en total omsättning om 3,1 miljarder. Den danska modeexporten minskade i fjol till Finland och Italien och ökade mest till förutom Nederländerna även till Belgien med en tillväxt om nära 14 procent och till Storbritannien med en ökning om 10,4 procent.

Den totala försäljningen av mode i Danmark låg under fjolåret på samma nivå som föregående år och med en total omsättning kring 16 miljarder danska kronor.

Här finns statistiken för den danska modebranschens omsättning och export.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Arkiv

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Gina Tricot i nytt samarbete

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.109