23948sdkhjf

Läget i dansk modebransch

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad export och rekord i omsättning i fjol men tillväxttakten under första kvartalet i år är mer modest, enligt Dansk Mode & Textil.

På tisdagen drar Köpenhamns modevecka igång med mässor och visningar och med anledning av det passar branschorganisationen Dansk Mode & Textil att presentera omsättnings- och exportsiffror och statusanalys för den samlade danska modebranschen.

Siffrorna, från Danmark Statistik, visar att danska modeföretag nådde nya rekordnivåer i fjol både avseende export och total omsättning.

Dock påpekar Dansk Mode & Textil, efter rundfrågning bland de drygt 350 branschmedlemmarna, att branschen utmanas av bland annat en pressad fysisk detaljhandel och utmaningar att nå tillväxt och lönsamhet  i digitala kanaler.

I analysen skriver branschorganisationen att tillväxttakten under det första kvartalet 2019 är mer modest och med ett ökande antal utmaningar för branschen.

Inte minst gäckar konsumenternas förändrade köpbeteenden modebranschen.

Under första kvartalet 2019 ökade den totala omsättningen i den danska modebranschen med 1,4 procent till totalt 12 miljarder danska kronor och exporten ökade under samma period med 1,7 procent. 

Det är särskilt hållbarhetsfrågor och digitalisering som påverkar branschen stort och branschorganisationen menar i analysen att arbetet inom hållbarhetsfältet går för långsamt.


”Hållbarhet spelar en nyckelroll för alla de länder som Danmark exporterar till, och flera av dem har till och med infört lagstiftning på detta område. Export är livsnerven för den danska modebranschen och detta faktum understryker bara ännu starkare varför man måste skapa varaktig och hållbar förändring”, skriver Thomas Klausen, vd för Dansk Mode & Textil i rapporten.

Danska modeverksamheter sålde mode för nära 47 miljarder danska kronor 2018 vilket var en ökning med 4,1 procent mot 2017. 2014 uppgick den totala omsättning i dansk modebransch till drygt 40 miljarder danska kronor.

Tillväxten 2018 drevs av exporten som ökade med 6,4 procent mot föregående år och uppgick totalt till 31 miljarder danska kronor 2018.

Exporten har ökat stadigt sedan 2014 då den totala modeexporten uppgick till nära 25 miljarder danska kronor.

Danmarks största exportmarknad för mode är Tyskland med en omsättning som uppgår till 9,6 miljarder danska kronor vilket var en ökning med 7,3 procent mot föregående år.

Andra landet på tio i topp-listan är Sverige där exportomsättningen uppgick till 3,7 miljarder danska kronor och en tillväxt på 2,5 procent i fjol.

Tyskland och Sverige följs av Nederländerna dit exporten ökade med 18 procent i fjol till en total omsättning om 3,1 miljarder. Den danska modeexporten minskade i fjol till Finland och Italien och ökade mest till förutom Nederländerna även till Belgien med en tillväxt om nära 14 procent och till Storbritannien med en ökning om 10,4 procent.

Den totala försäljningen av mode i Danmark låg under fjolåret på samma nivå som föregående år och med en total omsättning kring 16 miljarder danska kronor.

Här finns statistiken för den danska modebranschens omsättning och export.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Dagens butiker behöver skapa ännu mer engagemang

KOM:s vd om nödvändigheten i att vara kreativ i kundmötet.

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Nyhetsbrev

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Arkiv

Happy Socks vd slutar

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.14