23948sdkhjf

Hannah och Amandas bolag dippar

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Det blev ett stort dip för Hannah Widell och Amanda Schulmans mediebolag Perfect Day när bokslutet för 2018 kom. Omsättningen sjönk med närmare 40 procent och landade på 41 miljoner kronor (64,6 miljoner kronor). Det är dessutom första gången sedan start man redovisar en förlust, på 2,2 miljoner kronor, skriver Brakeit.

Läs också: Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Enligt nyhetssajten har Perfect Day drabbats av avhopp och tidigare personal har kritiserat deras ledarstil.

En förklaring till tappet är att man aldrig lyckades att få satsningen på skönhetssalonger att lyfta. 15 frisörer tvingades sluta under fjolåret och senare beslutades att helt lägga ner satsningen. Men värt att notera är att i detta bokslut ingår inte förlusterna från skönhetssalongerna som ägs till 39,5 procent via ett extern bolag. Det inte räknats in i Perfect Medias omsättning och resultat.

Hannah Widell till Brakeit under torsdagen om omsättningsnedgången och förlusten: ”Det är rätt enkelt egentligen. Jag och Amanda jobbade med vår startup förra året men nu är vi tillbaka och nu går det jättebra för Perfect Day. Att vi växer så snabbt är också ett tecken på att poddmarknaden har lyft. Det visar ju inte minst Spotifys stora intresse vilket är superkul”.

Vd, Karolina Roslund, ger en liknande bild av orsakerna till det svaga bokslutet: ”Hannah och Amanda lade sitt fokus på de andra bolagen och det drabbade vår kärnverksamhet. Skönhetssalongerna var en felsatsning som vi nu håller på att lägga ner”, säger hon och fortsätter:

Jag kom in som vd i november för att vända verksamheten och det är precis det vi håller på att göra nu. Första halvåret i år gjorde vi vinst och det ska vi göra för hela 2019 också”.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Filippa K:s finanschef slutar

Butiksnytt
Flygplatsbutik för Newbie

Jobb & Karriär
Från Kappahl till Intersport

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Nyhetsbrev

Flexibilitet, snabba leveranser och grön kompensation

Kunderna styr framtidens logistiklösningar

Arkiv

Guldknappen till Haglöfs

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.262