23948sdkhjf

YMR Track Club tar plats på NK Sport

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Den förre friidrottsstjärnan ska ta sitt sportklädmärke till nästa nivå.

Den tidigare olympiske längdhopparen Peter Häggström Lindecrantz lanserade för två år sedan sportklädmärket YMR Track Club. Nu ska han ta företaget, som från början var en hyllning till moderklubben IK Ymer, till nästa nivå. I september börjar de retrodoftande sportkläderna att säljas på NK:s varuhus i Stockholm. 

Den huvudsakliga försäljningen har hittills skett via nätet och på event som till exempel Göteborgsvarvet, men nu tar alltså YMR Track Club klivit in i de fysiska butikerna. Sedan i maj finns klädmärket representerat i Cuylas butiker i Barcelona och Madrid och i september är YMR Track Club ett av de sport- och fritidsvarumärken som tar plats på den nya avdelningen NK Sportn, satsningen som av Marc Nylander beskrivits som en premiumdestination för sportprodukter.

”YMR Track Club på NK är stort. Den nya avdelningen som öppnar i september kommer att bli kanske Europas häftigaste butiksupplevelse. Här passar YMR Track Club in och förtroendet vi får är ett kvitto på att vi gör något unikt”, skriver Peter Häggström Lindecrantz på företagets hemsida.

Läs också: Längdhoppare lanserar sportmärke

Ett tydligt hållbarhetstänk är en viktig del av konceptet. Mycket av produktionen sker, enligt Häggström Lindecrantz, lokalt i Sjuhäradsbygden. Återvunnen polyester från PET-flaskor ingår i produktionen av kläderna. 

– Den stora inspirationen kommer från livsmedelsindustrin. Där finns det många goda exempel på varumärken som har lyckats med lokal produktion och de har också fått kunden att förstå att det finns ett värde i hållbarhet och närproducerat. Kunderna tycker att det är okej att betala lite extra för lokal och hållbar produktion, säger Häggström Lindecrantz till Breakit.

Enligt Breakit var omsättningen för det räkenskapsår som slutade i augusti 2018 en miljon kronor med ett minusresultat på cirka en halv miljon. I år är planen att omsättningen ska dubblas. 

– Nu vill vi ta in externt kapital för att kunna växla upp och ta YMT Track Club till nästa nivå.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Maxjenny till Mood

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.159