23948sdkhjf

Zalando skiftar till återvunnet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mode- och livsstilsföretaget Zalando har beslutat att minska sin användning av plastförpackningar. Plastpåsar för skönhetsprodukter ersätts med papperspåsar av återvunnet papper. Senast år 2020 ska alla Zalandos förpackningsmaterial vara 100 procent återvunna.

Läs också: Zalando bygger nytt megalager

– Vi ersätter just nu alla förpackningsmaterial för skönhetsprodukter från plast till papper. Skönhetsprodukter behöver extra skydd eftersom de ofta är bräckliga. Vi har hittat ett alternativ av papper som är 100 procent återvunnet och som dessutom kan återanvändas till andra ändamål. Samtidigt introducerar vi så kallade polybags, tunna textilskyddshylsor gjorda av mer än 60 procent återvunnen plast. Dessa förändringar minskar vår förbrukning av icke-återvinningsbar plast med cirka 625,6 ton jämfört med föregående år, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando.

Bakgrunden till beslutet är att Zalando ser förpackningen som ett av de mest strategiska områdena inom e-handel. Frågan om hållbara förpackningar blir också allt viktigare för svenska konsumenter, vilket har bekräftats av PostNords och HUIs e-handelsstudie som släpptes tidigare under 2019, menar Zalando.

Även på europeisk nivå ser man samma trend. Enligt undersökningar anger så många som 75 procent av de europeiska konsumenterna att förpackningars hållbarhet påverkar deras köpbeslut.

– Förpackning är en av de viktigaste kontaktpunkterna som vi har med kunderna. Samtidigt är det ett komplext ämne. Vi strävar efter att minska antalet använda material och göra dem miljövänligare, men vi måste också se till att produkterna är säkert skyddade på väg till kunden. Som plattform påverkar vi vilka råmaterial vi använder och vi kan anpassa våra processer för att minska förbrukningen. På så sätt löser vi två miljöproblem: vi minskar både vårt koldioxidavtryck och avfall, säger David Hejgaard.

Som en del av strategin för hållbarare förpackningar har Zalando också investerat i en omställning för förpackningspåsar av kläder. Påsarnas råmaterial har ställts om från plast till återvunnet plast i 80% (PCR), vilket sparar upp till 40 procent av koldioxidutsläppen per kilo. På grund av sitt höga PCR-innehåll har Zalandos förpackningspåsar blivit utmärkta med Blue Angel-certifikatet, vilket innebär att de uppfyller höga krav på miljöskydd, hälsa och effektivitet.

Enligt Zalando skulle e-handelsförpackningar också kunna återanvändas i framtiden. Återanvändningen sänker koldioxidutsläppen och förlänger livscykeln för det ursprungliga råmaterialet. Baserat på denna idé planerar Zalando ett pilottest av återanvändbara förpackningslösningar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Nyhetsbrev

Prisfall på mode

Arkiv

Nytt modeevent i Stockholm

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Modeikonen avliden

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Citycons nya vd F Scott Ball om utmaningar och möjligheter för köpcentrumjätten.

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Branschprofil moderator för Retaildagen

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.207