23948sdkhjf

Zalando skiftar till återvunnet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mode- och livsstilsföretaget Zalando har beslutat att minska sin användning av plastförpackningar. Plastpåsar för skönhetsprodukter ersätts med papperspåsar av återvunnet papper. Senast år 2020 ska alla Zalandos förpackningsmaterial vara 100 procent återvunna.

Läs också: Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

– Vi ersätter just nu alla förpackningsmaterial för skönhetsprodukter från plast till papper. Skönhetsprodukter behöver extra skydd eftersom de ofta är bräckliga. Vi har hittat ett alternativ av papper som är 100 procent återvunnet och som dessutom kan återanvändas till andra ändamål. Samtidigt introducerar vi så kallade polybags, tunna textilskyddshylsor gjorda av mer än 60 procent återvunnen plast. Dessa förändringar minskar vår förbrukning av icke-återvinningsbar plast med cirka 625,6 ton jämfört med föregående år, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando.

Bakgrunden till beslutet är att Zalando ser förpackningen som ett av de mest strategiska områdena inom e-handel. Frågan om hållbara förpackningar blir också allt viktigare för svenska konsumenter, vilket har bekräftats av PostNords och HUIs e-handelsstudie som släpptes tidigare under 2019, menar Zalando.

Även på europeisk nivå ser man samma trend. Enligt undersökningar anger så många som 75 procent av de europeiska konsumenterna att förpackningars hållbarhet påverkar deras köpbeslut.

– Förpackning är en av de viktigaste kontaktpunkterna som vi har med kunderna. Samtidigt är det ett komplext ämne. Vi strävar efter att minska antalet använda material och göra dem miljövänligare, men vi måste också se till att produkterna är säkert skyddade på väg till kunden. Som plattform påverkar vi vilka råmaterial vi använder och vi kan anpassa våra processer för att minska förbrukningen. På så sätt löser vi två miljöproblem: vi minskar både vårt koldioxidavtryck och avfall, säger David Hejgaard.

Som en del av strategin för hållbarare förpackningar har Zalando också investerat i en omställning för förpackningspåsar av kläder. Påsarnas råmaterial har ställts om från plast till återvunnet plast i 80% (PCR), vilket sparar upp till 40 procent av koldioxidutsläppen per kilo. På grund av sitt höga PCR-innehåll har Zalandos förpackningspåsar blivit utmärkta med Blue Angel-certifikatet, vilket innebär att de uppfyller höga krav på miljöskydd, hälsa och effektivitet.

Enligt Zalando skulle e-handelsförpackningar också kunna återanvändas i framtiden. Återanvändningen sänker koldioxidutsläppen och förlänger livscykeln för det ursprungliga råmaterialet. Baserat på denna idé planerar Zalando ett pilottest av återanvändbara förpackningslösningar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Arkiv

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

H&M till Centralamerika

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.127