23948sdkhjf

Zalando skiftar till återvunnet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mode- och livsstilsföretaget Zalando har beslutat att minska sin användning av plastförpackningar. Plastpåsar för skönhetsprodukter ersätts med papperspåsar av återvunnet papper. Senast år 2020 ska alla Zalandos förpackningsmaterial vara 100 procent återvunna.

Läs också: Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

– Vi ersätter just nu alla förpackningsmaterial för skönhetsprodukter från plast till papper. Skönhetsprodukter behöver extra skydd eftersom de ofta är bräckliga. Vi har hittat ett alternativ av papper som är 100 procent återvunnet och som dessutom kan återanvändas till andra ändamål. Samtidigt introducerar vi så kallade polybags, tunna textilskyddshylsor gjorda av mer än 60 procent återvunnen plast. Dessa förändringar minskar vår förbrukning av icke-återvinningsbar plast med cirka 625,6 ton jämfört med föregående år, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando.

Bakgrunden till beslutet är att Zalando ser förpackningen som ett av de mest strategiska områdena inom e-handel. Frågan om hållbara förpackningar blir också allt viktigare för svenska konsumenter, vilket har bekräftats av PostNords och HUIs e-handelsstudie som släpptes tidigare under 2019, menar Zalando.

Även på europeisk nivå ser man samma trend. Enligt undersökningar anger så många som 75 procent av de europeiska konsumenterna att förpackningars hållbarhet påverkar deras köpbeslut.

– Förpackning är en av de viktigaste kontaktpunkterna som vi har med kunderna. Samtidigt är det ett komplext ämne. Vi strävar efter att minska antalet använda material och göra dem miljövänligare, men vi måste också se till att produkterna är säkert skyddade på väg till kunden. Som plattform påverkar vi vilka råmaterial vi använder och vi kan anpassa våra processer för att minska förbrukningen. På så sätt löser vi två miljöproblem: vi minskar både vårt koldioxidavtryck och avfall, säger David Hejgaard.

Som en del av strategin för hållbarare förpackningar har Zalando också investerat i en omställning för förpackningspåsar av kläder. Påsarnas råmaterial har ställts om från plast till återvunnet plast i 80% (PCR), vilket sparar upp till 40 procent av koldioxidutsläppen per kilo. På grund av sitt höga PCR-innehåll har Zalandos förpackningspåsar blivit utmärkta med Blue Angel-certifikatet, vilket innebär att de uppfyller höga krav på miljöskydd, hälsa och effektivitet.

Enligt Zalando skulle e-handelsförpackningar också kunna återanvändas i framtiden. Återanvändningen sänker koldioxidutsläppen och förlänger livscykeln för det ursprungliga råmaterialet. Baserat på denna idé planerar Zalando ett pilottest av återanvändbara förpackningslösningar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.203