23948sdkhjf

Stockholms modevecka ställs in

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Fashion Week Stockholm, som skulle hållas den 27-29 augusti, ställs in. Det meddelar arrangören Swedish Fashion Council, SFC, i ett pressmeddelande.

Läs också: Det här händer under modeveckan

– När saker är som svårast kommer de avgörande besluten, det här var inget undantag. Organisatoriska utmaningar och en bristande finansiering fanns det tillslut inget alternativ. Ett motiverat men svårt beslut, säger Jennie Rosén, vd, på Swedish Fashion Council, i en kommentar.

Hon fortsätter:

– Fashion Week, liksom modebranschen i stort, står inför stora utmaningar för att möta de krav på hållbarhet, innovation, relevans och tajming som ställs i dag. Mängden av framtidsrapporter påpekar detta, ändå står branschen i ett vakuum som påverkar svensk modescen i fel riktning, därför behöver vi ta action för att hjälpa branschen in i framtiden.

I en digital revolution förändras gamla sanningar och modebranschen behöver nya hållbara affärsmodeller och format som kan generera nya intäktsmodeller. Exempel på detta är uthyrning, streaming, remake, swops, reparationer och till exempel buybacks, nya infrastrukturer och innovation och synergier mellan industrier, skriver branschorganisationen.

De hänvisar också till det nystartade Fashion Innovation Center (R&D), en oberoende accelerator, där modebranschen möter tech, och samarbeten med modeuniversitet som London College of Fashion, Fashion Institute of Technology New York, Institut Francais de la Mode, Textilhögskolan i Borås och Beckmans College of Design.

I höst presenterar SFC en omfattande strategi av den nya omorganisationen, inklusive omstarten av inkubatorprogrammet Swedish Fashion Talents samt ett nytt advisory board för organisationen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Boozt skriver ned prognos

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Nyhetsbrev

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Arkiv
Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln i oktober

Jobb & Karriär
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Jobb & Karriär
Med Etons butiker i fokus

Ska leda utvecklingen av skjortföretagets fysiska butiker. Rekryteras från Kicks.

Butiksnytt
J Lindeberg nyöppnar på Illum

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Finanschef blir vd

Aéryne i konkurs

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

När Na-kd:s kunder har ett finger med i spelet

Butiksnytt
Happy socks på välkänd shoppingadress

Under Armour bekräftar federal utredning

Se alla Företagens egna nyheter

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.145