23948sdkhjf

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Importpriserna på kläder och skor ökar. Trots en ökad försäljningsvolym hos handlarna pressar den svaga kronkursen handlarnas marginaler, enligt Svensk Handels kvartalsrapport Stilanalys.

Läs också: KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Den svenska kronkursen fortsätter att gå svagt. Det har gett negativa konsekvenser för modehandeln där många gör sina inköp i dollar eller euro för att sedan sälja dem i kronor till svenska konsumenter.

– Med högre inköpspriser, samt en stenhård konkurrens som gör det svårt att överföra prisuppgångar till konsumentledet, fortsätter modeföretagens marginaler att pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Enligt Svensk Handels månatliga Stilindex, som mäter försäljningen i fysiska modebutiker och deras e-handel, minskade klädhandeln med 0,5 procent under perioden januari till april i år. Under samma tidsperiod ökade försäljningen inom skohandeln med 0,9 procent.

– Den strukturomvandling som handeln befinner sig i innebär stora förändringar. En ökad konkurrens som främst kommer från e-handeln i kombination med en mycket svag krona och mycket hög importandel leder till minskade marginaler för många modehandlare, säger Johan Davidson.

För modehandeln har e-handeln en betydande påverkan då e-handelsandelen inom branschen blir allt större. Under 2018 utgjorde e-handeln 18 procent av försäljningen inom modehandeln. Första kvartalet under 2019 fortsatte modehandeln att växa tvåsiffrigt på nätet. Kläder och skor är också den kategori som flest handlar på nätet. Av alla som uppgett att de e-handlat under januari till mars hade 38 procent handlat kläder eller skor. Den näst vanligaste kategorin att handla under perioden var skönhet och hälsa som låg på 34 procent.

– Modehandeln har en så kraftig tillväxt bakom sig att kombinationen fler aktörer via nya kanaler och nya köpmönster fått en bumerangeffekt. Även om modehandeln inte kommer att gå lika långt som bokhandeln, där nu de flesta köp görs via nätet, så ser vi att modehandeln nått brytpunkten på 15 procent som innebär att tillväxten främst sker via nätet, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

Nyhetsbrev

H&M till Centralamerika

Arkiv

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Hummel växer med förvärv

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.125