23948sdkhjf

Färre nya H&M-butiker än planerat

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Resultatet i linje med förväntningarna.

H&M accelererar anpassningen till kundernas ändrade köpmönster och har därför justerat ner antalet planerade butiksöppningar till förmån för ännu mer digitala satsningar, skriver bolaget i sin delårsrapport.

Läs också: H&M testar biobränsle med Maersk

Nettotillskottet nya butiker blir därmed cirka 130 för helåret 2019, vilket är 45 färre än tidigare kommunicerat.

För räkenskapsåret 2019 planeras cirka 295 nya butiker att öppnas (tidigare 335) varav cirka 220 är H&M-butiker (tidigare 240). Cirka 75 av årets butiksöppningar kommer att utgöras av COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET och Afound (tidigare 95).

Under 2019 planeras tre fristående H&M Home-butiker att öppna. De allra flesta H&M-butiksöppningarna sker på marknader utanför Europa och USA.

Totalt sett planeras cirka 165 butiker att stängas inom koncernen (tidigare 160).

Läs också: Giambattista Valli för H&M

Nya planerade H&M-butiksmarknader under resterande del av 2019 är Belarus (Vitryssland) samt Tunisien via franchise. Thailand, Indonesien och Egypten planeras att bli nya H&M-onlinemarknader via franchise under andra halvåret 2019. Av dessa marknader hade H&M tidigare bara nämnt Egypten.

H&M:s onlineförsäljning under det andra kvartalet ökade med 27 procent i kronor och med 20 procent i lokala valutor. För New Business var motsvarande tillväxt 21 respektive 18 procent. Det framgår också av delårsrapporten.

Under andra kvartalet hade H&M en god försäljningsutveckling på de flesta marknader, enligt bolaget. Starkast tillväxt var i USA, med en försäljningsökning på 17 procent, Mexiko +25 procent, Indien +39 procent, Ryssland +19 procent och Polen +11 procent i lokala valutor.

"Även i Storbritannien och Sverige växte vi och tog marknadsandelar trots tuffa marknadsförhållanden", kommenterar vd Karl-Johan Persson i rapporten.

Läs också: Weekday öppnar i Lund

H&M har fortsatt att utveckla sina nya digitala tjänster och under våren även expanderat kraftigt med H&M:s kundlojalitetsprogram som nu har över 43 miljoner medlemmar. Det kan jämföras med 35 miljoner vid utgången av första kvartalet.

"H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna, vilket visar att kunderna uppskattar våra kollektioner och de förbättringar vi gör i sortimentet och för kundupplevelsen", skriver Karl-Johan Persson i rapporten.

H&M siktar fortfarande på att rörelsevinsten 2019 ska överträffa 2018 års nivå.

Det andra kvartalets rörelseresultat var i linje med analytikernas förväntningar. H&M redovisade ett rörelseresultat på 5.935 miljoner kronor för det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.Inför rapporten visade konsensus från Infront Data en tro på att H&M:s rörelsevinst 2019 skulle landa på 15.753 miljoner kronor, en marginell uppgång från 2018 års 15.493 miljoner. 

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Nyhetsbrev

Prisfall på mode

Arkiv

Nytt modeevent i Stockholm

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Modeikonen avliden

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Citycons nya vd F Scott Ball om utmaningar och möjligheter för köpcentrumjätten.

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Branschprofil moderator för Retaildagen

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.126