23948sdkhjf

20 butiker ska bort i modekedjan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Tredje kvartalet har varit en besvikelse för Kappahl som har identifierat 20 butiker som inte uppfyller bolagets lönsamhetskrav och därför kommer att stängas. Det räcker dock inte utan ytterligare åtgärder arbetas fram inom kort för att stärka resultatet, enligt vd Elisabeth Peregi.

Modebolaget Kappahl redovisar ett rörelseresultat på 6 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Motsvarande kvartal året innan var rörelseresultatet 121 miljoner kronor.

Resultatet har påverkats av engångskostnader på 43 miljoner kronor för det program som påbörjats för att förstärka resultatet, skriver Kappahl. Nettoomsättningen uppgick till 1.200 miljoner kronor (1.242). Den jämförbara försäljningen minskade med 5,6 procent. Bruttomarginalen blev 60,8 procent (64,5).

Tredje kvartalet blev ett utmanande kvartal för Kappahl med en mycket svag avslutning på de nordiska marknaderna, skriver vd Elisabeth Peregi efter att ha redovisat ett tapp i den jämförbara försäljningen på 5,6 procent.

Enligt vd ledde det hårda konkurrenstrycket till en högre sänkningsgrad än föregående år och påverkade tillsammans med ökade inköpspriser bruttomarginalen som för kvartalet sjönk till 60,8 procent (64,5).

"Försäljningsmässigt har det tredje kvartalet varit en besvikelse, bortsett från Polen som fortsatt utvecklas mycket bra. Kappahl har haft ett för svagt erbjudande på de nordiska marknaderna då vårt damerbjudande inte varit tillräckligt attraktivt. Vi har helt enkelt inte varit tillräckligt relevanta för vår viktiga damkund", skriver vd:n.

Kappahls lagernivåer är högre än planerat men består enligt bolaget till största del av sommarvaror som fortfarande är aktuella.

Tillsammans med intensifierade hyresförhandlingar och omförhandlingar av avtal kommer Kappahl att få en resultatförstärkande effekt om 100 miljoner kronor med full effekt från september och tolv månader framåt.

Men mer kommer, enligt Elisabeth Peregi:
"Vi ser att resultatförstärkningsprogrammet kommer att bli mer omfattande än de 100 miljonerna som tidigare beslutats. Vilka åtgärder som tillkommer ska vi arbeta fram inom kort. Det vi säkert vet är att ett fortsatt stort fokus kommer att läggas på att anpassa våra butikshyror och butiksytor till dagens besöksnivåer", skriver hon.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

Nyhetsbrev

H&M till Centralamerika

Arkiv

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Hummel växer med förvärv

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.125