23948sdkhjf

H&M testar biobränsle med Maersk

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Tankar fartyg med restoljor från livsmedelsindustrin.

Tillsammans med vissa kunder testar Marsk just nu en koldioxidneutral produkt, något man själva uppger att man är först i branschen med. Först ut är H&M Group. 

Det handlar om transporter som drivs på restoljor från livsmedelsindustrin, som man testat i samarbete med DSGC och Shell.  

– Försöket med biobränsle på fartyget Mette Maersk har visat att fossilfria lösningar för sjötransporter är redo att användas redan i dag, både rent tekniskt och operationellt. Även om det inte är den slutliga lösningen är det tveklöst en del av lösningen och kan vara en övergång till att reducera koldioxidutsläppen i dag. Med lanseringen av den här produkten vill vi hjälpa våra kunder med deras mål att komma närmare hållbara logistikkedjor, säger Søren Toft, COO hos Maersk, i ett pressmeddelande. 

Enligt Maersk går det att på detta sätt spara in 85 procent av koldioxidutsläppen, jämfört med sjötransporter med fossil olja i tankarna. Med pilotprojektet tar man ett första steg för att göra en kommersiell realitet av biobränslen till havs. 

– Vi har höga ambitioner och ska vara klimatpositiva till 2040. Det kräver samarbet och engagemang från alla inblandade i logistikkedjan. Vi vill använda vår storlek för att bli en kraft för det goda, så att det går att skala upp innovativa lösningar, som en koldioxidneutral produkt för grönare transporter, säger Helena Helmersson, COO på H&M Group. 

Mer om:H&M |Maersk |Sjöfart
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Daisy Grace under lupp

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ

Nyhetsbrev

Comeback för By the number

Efter vilan kommer en känga som ska hålla över tid.

Arkiv

Digital kompetensutveckling en investering för framtiden

Utbildningsprogrammet Transformationsloopen ska sporra personalen

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Grundarduo säljer i Boohoo

Björn Borg samarbetar med Hollywoodskådis – vill få fler att träna

Blir ansikte för både sport- och underkläder.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Klassisk kulör – blå är den varmaste färgen

"Universell favorit" utsedd till årets färg.

Modeplattform förvärvas av riskkapitalbolag

Team Sportia säljer varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Stylein redo att växla upp

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Mingelbilder från Habit Modegalan

Under tisdagskvällen korades modebranschens allra bästa entreprenörer, företag och personer. Se bildspelet här!

Na-kd lanserar makeup

Här är vinnarna på Habit Modegalan 2019

Närmare 200 gäster, sju priskategorier, ”sharing dinner” och underhållning av Zikai. Tisdagskvällens modegala på Grand Hôtel var en fest för alla sinnen.

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Cecilia Tall bekräftar: Teko har lämnat SFC

I oktober lämnade Teko delägarskapet i Swedish Fashion Council. Samtidigt klev generalsekreteraren, Cecila Tall, av styrelseuppdraget.

Trio med koll på logistiken – tävlar om Årets Logistiklösning på Habit Modegalan

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

Så hanterar modebranschen Black friday

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Wesc tackar för sig i egna butiksledet

Butiksnytt
Din sko i specialdesignat format

Butiksnytt
Sjunde butiken för Ideal of Sweden

Jobb & Karriär
Intersport värvar från Clas Ohlson

Sports Direct byter namn

Asos rekryterar

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.168