23948sdkhjf

H&M testar biobränsle med Maersk

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Tankar fartyg med restoljor från livsmedelsindustrin.

Tillsammans med vissa kunder testar Marsk just nu en koldioxidneutral produkt, något man själva uppger att man är först i branschen med. Först ut är H&M Group. 

Det handlar om transporter som drivs på restoljor från livsmedelsindustrin, som man testat i samarbete med DSGC och Shell.  

– Försöket med biobränsle på fartyget Mette Maersk har visat att fossilfria lösningar för sjötransporter är redo att användas redan i dag, både rent tekniskt och operationellt. Även om det inte är den slutliga lösningen är det tveklöst en del av lösningen och kan vara en övergång till att reducera koldioxidutsläppen i dag. Med lanseringen av den här produkten vill vi hjälpa våra kunder med deras mål att komma närmare hållbara logistikkedjor, säger Søren Toft, COO hos Maersk, i ett pressmeddelande. 

Enligt Maersk går det att på detta sätt spara in 85 procent av koldioxidutsläppen, jämfört med sjötransporter med fossil olja i tankarna. Med pilotprojektet tar man ett första steg för att göra en kommersiell realitet av biobränslen till havs. 

– Vi har höga ambitioner och ska vara klimatpositiva till 2040. Det kräver samarbet och engagemang från alla inblandade i logistikkedjan. Vi vill använda vår storlek för att bli en kraft för det goda, så att det går att skala upp innovativa lösningar, som en koldioxidneutral produkt för grönare transporter, säger Helena Helmersson, COO på H&M Group. 

Mer om:H&M |Maersk |Sjöfart
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.143