23948sdkhjf

Nya hot mot hårt pressad modehandel

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

I den hårt pressade modehandeln har tillväxten för e-handeln konsekvent legat högre än i sällansköpsvaruhandeln som helhet. Det har bland annat lett till att antalet butiker minskat med 14 procent mellan 2011 och 2017, enligt Svensk Handels nya rapport ”Läget i handeln”.

Läs också: Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Uppemot 50 000 arbetstillfällen i den svenska sällanköpsvaruhandeln kan komma att försvinna fram till år 2030, på grund av den accelererande e-handelsutvecklingen och den ökande konkurrensen från utlandet.

Får vi dessutom en långvarig lågkonjunktur av dansk modell kan ytterligare 50 000 jobb försvinna inom detalj- och partihandel.

Det är det mest extrema scenariot i rapporten, som presenterades på tisdagen.

Enligt de två olika scenarierna rapporten delar upp den troliga utveckingen i kommer 7 000 eller drygt 11 000 tusen butiker att försvinna inom sällanköpsvaruhandeln. Det som skiljer scenariorna åt är hur snabbt e-handeln ökar.

Läs också: Ica Sveriges vd till Stadium

Nytt i årets rapport är också att man har analyserat hur en långvarig lågkonjunktur skulle påverka den svenska handeln.

– I och med att handelns tillväxtsiffror varit lägre än de svenska hushållens konsumtionsökningar de senaste åren skulle en utdragen lågkonjunktur likt den danska slå hårt mot den svenska handeln, säger Johan Davidson, Svensk Handels chefsekonom.

En utdragen lågkonjunktur skulle kunna kosta handeln 180 miljarder kronor i omsättning och hota 50 000 jobb i detalj- och partihandel.

Det är utöver de uppemot 50 000 jobb som redan är hotade i detaljhandeln.

– Hushållens utsikter för konsumtion är fortsatta goda men konkurrensen om kunden blir tuffare. En avgörande fråga är hur mycket av e-handeln som hamnar utomlands. Mixen mellan fysisk butik, e-handel och leveranser från Sverigebaserade lager kommer att vara ett starkt erbjudande framöver, säger Johan Davidson.

– Hastigheten i handelns omställning går snabbare än någonsin. Kunder kan enkelt jämföra varor och priser från hela världen direkt i sin mobil. När handelns spelplan snabbt ritas om är det avgörande att svenska handlare får rätt förutsättningar att konkurrera, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Nyhetsbrev

Prisfall på mode

Arkiv

Nytt modeevent i Stockholm

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Modeikonen avliden

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Citycons nya vd F Scott Ball om utmaningar och möjligheter för köpcentrumjätten.

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Branschprofil moderator för Retaildagen

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.143