23948sdkhjf

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Även tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret blev trögt med ett mycket svagt resultat för modekoncernen som följd och ännu har inte omställningsarbetet med butiksstängningar, personalnedragningar och åtstramningar givit någon frukt.

”Kampanjintensiteten har varit fortsatt hög såväl för oss som för marknaden, vilket inneburit en fortsatt marginalpress. Det har varit en svag försäljning under kvartalet där det fortsatt varit hög aktivitet med erbjudanden på marknaden. För vår del är det somriga kategorier i sortimentet som haft en särdeles svag utveckling och då dessa kategorier står för en stor andel av försäljningen i perioden påverkar det naturligt hela vårt resultat”, skriver vd Ingvar Larsson i rapporten för tredje kvartalet.

För hela koncernen minskade nettoomsättningen med 8,2 procent och uppgick till 380 miljoner kronor (413) under tredje kvartalet, mars till maj. Den jämförbara försäljningen minskade med 7,7 procent Rörelseresultatet uppgick till -4 miljoner kronor (28), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -1,1 procent (6,7). Periodens resultat uppgick till -5 miljoner kronor (21).

MQ-kedjan omfattar 121 butiker i Sverige samt e-handel. Omsättningen under kvartalet uppgick till 319 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 2 miljoner kronor för tredje kvartalet.

I MQ-kedjans jämförbara butiker minskade försäljningen under tredje kvartalet med 7,5 procent. Under kvartalet har flera butiker uppdaterats och en e-handelsplattform har lanserats därtill har nu kedjans sortiment blivit tillgängligt via H&M-ägda Afounds plattform.

Motsvarande siffror för Joy är en omsättning på 61 miljoner kronor och ett rörelseresultat på -6 miljoner kronor. Joys försäljning i jämförbara butiker minskade under tredje kvartalet med 8,8 procent.

I dag driver kedjan 50 butiker runt om i Sverige samt e-handel men butiksstängningarna för kedjan fortsätter och Joys butik i Avion i Umeå har stängts i linje med det strukturella åtgärdsprogrammet.

Kedjans butik i Burlöv har konverterats till en Outlet-butik för utförsäljning inför stängning av ytterligare 5 butiker i juni och i september stänger ytterligare 4 av kedjans butiker.

Som en del av det strukturella åtgärdsprogrammet har även personal från Joys huvudkontor i Mölndal flyttat in i MQs lokaler i Göteborg under kvartalet.

En ny långsiktig finansieringsstruktur med en garanterad företrädesemission i kombination med bankfinansiering har beslutats vid den extra bolagsstämman den 24 april.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.12