23948sdkhjf

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Sedan några år tillbaka kan vi konstatera att modehandeln inte är världens lönsammaste bransch. Vinstvarningarna haglar, kunderna sviker, marginalerna sjunker.

Det är de stora kedjorna som får rubrikerna, men den enskilde handlaren kämpar i tysthet för sin överlevnad. Att betala alltför höga hyror till hyresvärdar som inte låtsas om problemen och oförstående banker som stryper krediter när de behövs.

Idag har dock fackhandeln en fördel som allt fler leverantörer erbjuder. NOOS. Never out of stock.

Förr var det en främmande tanke hos dem att erbjuda detta, men sedan några år tillbaka har det omöjliga blivit möjligt, även om definitionen hos leverantören av NOOS varierar. Fördelarna är stora för båda parter. Leverantören behöver inte skicka så mycket varor till handlare som varit optimistiska i sin syn att både sälja och betala, men också möjlighet att snabbt leverera mer av det som efterfrågas till gagn för båda parter.

För butiken är det en konkurrensfördel gentemot kedjorna där deras stora inköp lätt leder till för stora lager, utan möjlighet att parera felköpen. Grundordern blir mindre och därigenom blir kapitalbindningen lägre, vilket gör det lättare att betala fakturorna, extra viktigt i början av säsongen när det normalt strömmar in varor som ska betalas idag men säljas i övermorgon.

Men köp av NOOS är också fyllt av fällor. Det gäller att hålla i plånboken när säljarna kommer alltför tidigt för att leverera sex – sju månader senare. Köper du som vanligt har du inga pengar kvar att köpa för i säsong. Det är också lätt att köpa NOOS för länge i säljperioden och då har man ändå för stort lager till den olönsamma rean. Leverantörerna lovar också lite för ofta mer än de kan hålla. Deras NOOS kanske bara är det som de förr kallade ”köpt till lite extra” och blev slutsålt redan första veckan. Andra kallar stora delar av sin kollektion för NOOS för att plötsligt ta bort den och lägga andra produkter där, och så står butiken där med fel tvätt på jeansen.

Jag skulle vilja påstå att den här förändringen, som är i sin linda där rutinerna måste bli bättre och logistiken vassare, är näst intill revolutionerande och en konkurrensfördel för såväl den lilla handlaren som leverantören. En utveckling som är nödvändig för att tackla framtiden för båda.

Även i skohandeln ser vi att alltfler erbjuder NOOS, även om de ligger efter i utvecklingen.

Vi ska heller inte glömma miljöaspekten där en överproduktion av varor som ingen vill ha byts till en målinriktad tillverkning av kläder som konsumenten efterfrågar. Med kortare ledtider får också den europeiska tillverkningen en konkurrensfördel.

Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093