23948sdkhjf

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

| Av Mikael Sandström | Tipsa redaktionen

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Sedan några år tillbaka kan vi konstatera att modehandeln inte är världens lönsammaste bransch. Vinstvarningarna haglar, kunderna sviker, marginalerna sjunker.

Det är de stora kedjorna som får rubrikerna, men den enskilde handlaren kämpar i tysthet för sin överlevnad. Att betala alltför höga hyror till hyresvärdar som inte låtsas om problemen och oförstående banker som stryper krediter när de behövs.

Idag har dock fackhandeln en fördel som allt fler leverantörer erbjuder. NOOS. Never out of stock.

Förr var det en främmande tanke hos dem att erbjuda detta, men sedan några år tillbaka har det omöjliga blivit möjligt, även om definitionen hos leverantören av NOOS varierar. Fördelarna är stora för båda parter. Leverantören behöver inte skicka så mycket varor till handlare som varit optimistiska i sin syn att både sälja och betala, men också möjlighet att snabbt leverera mer av det som efterfrågas till gagn för båda parter.

För butiken är det en konkurrensfördel gentemot kedjorna där deras stora inköp lätt leder till för stora lager, utan möjlighet att parera felköpen. Grundordern blir mindre och därigenom blir kapitalbindningen lägre, vilket gör det lättare att betala fakturorna, extra viktigt i början av säsongen när det normalt strömmar in varor som ska betalas idag men säljas i övermorgon.

Men köp av NOOS är också fyllt av fällor. Det gäller att hålla i plånboken när säljarna kommer alltför tidigt för att leverera sex – sju månader senare. Köper du som vanligt har du inga pengar kvar att köpa för i säsong. Det är också lätt att köpa NOOS för länge i säljperioden och då har man ändå för stort lager till den olönsamma rean. Leverantörerna lovar också lite för ofta mer än de kan hålla. Deras NOOS kanske bara är det som de förr kallade ”köpt till lite extra” och blev slutsålt redan första veckan. Andra kallar stora delar av sin kollektion för NOOS för att plötsligt ta bort den och lägga andra produkter där, och så står butiken där med fel tvätt på jeansen.

Jag skulle vilja påstå att den här förändringen, som är i sin linda där rutinerna måste bli bättre och logistiken vassare, är näst intill revolutionerande och en konkurrensfördel för såväl den lilla handlaren som leverantören. En utveckling som är nödvändig för att tackla framtiden för båda.

Även i skohandeln ser vi att alltfler erbjuder NOOS, även om de ligger efter i utvecklingen.

Vi ska heller inte glömma miljöaspekten där en överproduktion av varor som ingen vill ha byts till en målinriktad tillverkning av kläder som konsumenten efterfrågar. Med kortare ledtider får också den europeiska tillverkningen en konkurrensfördel.

Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.128