23948sdkhjf

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

| Av Mikael Sandström | Tipsa redaktionen

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Sedan några år tillbaka kan vi konstatera att modehandeln inte är världens lönsammaste bransch. Vinstvarningarna haglar, kunderna sviker, marginalerna sjunker.

Det är de stora kedjorna som får rubrikerna, men den enskilde handlaren kämpar i tysthet för sin överlevnad. Att betala alltför höga hyror till hyresvärdar som inte låtsas om problemen och oförstående banker som stryper krediter när de behövs.

Idag har dock fackhandeln en fördel som allt fler leverantörer erbjuder. NOOS. Never out of stock.

Förr var det en främmande tanke hos dem att erbjuda detta, men sedan några år tillbaka har det omöjliga blivit möjligt, även om definitionen hos leverantören av NOOS varierar. Fördelarna är stora för båda parter. Leverantören behöver inte skicka så mycket varor till handlare som varit optimistiska i sin syn att både sälja och betala, men också möjlighet att snabbt leverera mer av det som efterfrågas till gagn för båda parter.

För butiken är det en konkurrensfördel gentemot kedjorna där deras stora inköp lätt leder till för stora lager, utan möjlighet att parera felköpen. Grundordern blir mindre och därigenom blir kapitalbindningen lägre, vilket gör det lättare att betala fakturorna, extra viktigt i början av säsongen när det normalt strömmar in varor som ska betalas idag men säljas i övermorgon.

Men köp av NOOS är också fyllt av fällor. Det gäller att hålla i plånboken när säljarna kommer alltför tidigt för att leverera sex – sju månader senare. Köper du som vanligt har du inga pengar kvar att köpa för i säsong. Det är också lätt att köpa NOOS för länge i säljperioden och då har man ändå för stort lager till den olönsamma rean. Leverantörerna lovar också lite för ofta mer än de kan hålla. Deras NOOS kanske bara är det som de förr kallade ”köpt till lite extra” och blev slutsålt redan första veckan. Andra kallar stora delar av sin kollektion för NOOS för att plötsligt ta bort den och lägga andra produkter där, och så står butiken där med fel tvätt på jeansen.

Jag skulle vilja påstå att den här förändringen, som är i sin linda där rutinerna måste bli bättre och logistiken vassare, är näst intill revolutionerande och en konkurrensfördel för såväl den lilla handlaren som leverantören. En utveckling som är nödvändig för att tackla framtiden för båda.

Även i skohandeln ser vi att alltfler erbjuder NOOS, även om de ligger efter i utvecklingen.

Vi ska heller inte glömma miljöaspekten där en överproduktion av varor som ingen vill ha byts till en målinriktad tillverkning av kläder som konsumenten efterfrågar. Med kortare ledtider får också den europeiska tillverkningen en konkurrensfördel.

Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Hos dem ökar e-handeln mest

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Footways omsättning backar

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Arkiv

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Stylein växer digitalt

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

Maska för alla

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Dansk modekoncern stänger butiker

Hyllad designer för Ellos

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.158