23948sdkhjf

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

| Av Mikael Sandström | Tipsa redaktionen

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Sedan några år tillbaka kan vi konstatera att modehandeln inte är världens lönsammaste bransch. Vinstvarningarna haglar, kunderna sviker, marginalerna sjunker.

Det är de stora kedjorna som får rubrikerna, men den enskilde handlaren kämpar i tysthet för sin överlevnad. Att betala alltför höga hyror till hyresvärdar som inte låtsas om problemen och oförstående banker som stryper krediter när de behövs.

Idag har dock fackhandeln en fördel som allt fler leverantörer erbjuder. NOOS. Never out of stock.

Förr var det en främmande tanke hos dem att erbjuda detta, men sedan några år tillbaka har det omöjliga blivit möjligt, även om definitionen hos leverantören av NOOS varierar. Fördelarna är stora för båda parter. Leverantören behöver inte skicka så mycket varor till handlare som varit optimistiska i sin syn att både sälja och betala, men också möjlighet att snabbt leverera mer av det som efterfrågas till gagn för båda parter.

För butiken är det en konkurrensfördel gentemot kedjorna där deras stora inköp lätt leder till för stora lager, utan möjlighet att parera felköpen. Grundordern blir mindre och därigenom blir kapitalbindningen lägre, vilket gör det lättare att betala fakturorna, extra viktigt i början av säsongen när det normalt strömmar in varor som ska betalas idag men säljas i övermorgon.

Men köp av NOOS är också fyllt av fällor. Det gäller att hålla i plånboken när säljarna kommer alltför tidigt för att leverera sex – sju månader senare. Köper du som vanligt har du inga pengar kvar att köpa för i säsong. Det är också lätt att köpa NOOS för länge i säljperioden och då har man ändå för stort lager till den olönsamma rean. Leverantörerna lovar också lite för ofta mer än de kan hålla. Deras NOOS kanske bara är det som de förr kallade ”köpt till lite extra” och blev slutsålt redan första veckan. Andra kallar stora delar av sin kollektion för NOOS för att plötsligt ta bort den och lägga andra produkter där, och så står butiken där med fel tvätt på jeansen.

Jag skulle vilja påstå att den här förändringen, som är i sin linda där rutinerna måste bli bättre och logistiken vassare, är näst intill revolutionerande och en konkurrensfördel för såväl den lilla handlaren som leverantören. En utveckling som är nödvändig för att tackla framtiden för båda.

Även i skohandeln ser vi att alltfler erbjuder NOOS, även om de ligger efter i utvecklingen.

Vi ska heller inte glömma miljöaspekten där en överproduktion av varor som ingen vill ha byts till en målinriktad tillverkning av kläder som konsumenten efterfrågar. Med kortare ledtider får också den europeiska tillverkningen en konkurrensfördel.

Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Boozt skriver ned prognos

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Nyhetsbrev

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Arkiv

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Jobb & Karriär
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Minussiffror i modehandeln i oktober

Jobb & Karriär
Med Etons butiker i fokus

Ska leda utvecklingen av skjortföretagets fysiska butiker. Rekryteras från Kicks.

Nu separeras RNB

Butiksnytt
J Lindeberg nyöppnar på Illum

Jobb & Karriär
Finanschef blir vd

Aéryne i konkurs

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

När Na-kd:s kunder har ett finger med i spelet

Butiksnytt
Happy socks på välkänd shoppingadress

Under Armour bekräftar federal utredning

Se alla Företagens egna nyheter

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.168