23948sdkhjf

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Varbergbaserade skoföretaget Vagabond Shoemakers har presenterat hållbarhetsrapporten för 2018 och i rapporten skriver skomodeföretaget att ”det viktiga cirkulära hållbarhetsarbetet som görs tillsammans med kunder och konsumenter har fått extra stort fokus”.

- Vi har fått ett väldigt bra gensvar på vårt Shoe Bring Back-initiativ. Däremot har vi i dag inte tillräckligt många konceptbutiker där vi erbjuder servicen, vi behöver därför ha fler med oss på tåget och vill sätta frågan om återbruk och återvinning i centrum samtidigt som fortsätter diskutera frågan med samtliga återförsäljare där våra produkter säljs, säger Ulrika Simonsson, hållbarhetschef på Vagabond Shoemakers.

Skorna som samlas tas om hand av en tysk aktör som jobbar med systematiskt återbruk och återvinning. Skoföretagets mål är att köpa tillbaka återvunna material från initiativet för att använda i produktionen och på så vis bli mer cirkulära.

Från lanseringen 2016 till 2018 hade återvinningsinitiativet inbringat 2 ton skor. Under fjolåret samlade 1 ton in och på Habits fråga om hur många par skor det handlar om så svarar Vagabond att "man kan tyvärr inte mäta i antal skor men man kan räkna med att ett par väger mellan 0,5 till 1 kilo. I bland är det  bara en av skorna i ett par som samlas in".

För 2019 öppnar skoföretaget upp dialogen även med sina återförsäljare världen över.

I övrigt lyfter skoföretaget i rapporten fram fem fokusområden där huvudspåret är övergången till hållbara material som kromfritt garvat skinn, istället syntetiskt eller vegetabiliskt garvat, ekologisk GOTS-certifierad bomull samt Tencel som har en kraftigt reducerad energiåtgång i jämförelse med bomull.

7 procent av skoföretagets totala försäljningsvolymer går via egna fysiska butiker och de kunderna når också återvinningsservicen. Återvinngsservicen finns tillgänglig
i Vagabonds egna butiker i Stockholm och Göteborg. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Triumph inleder samarbete med Texaid

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Förbättrat Kappahl

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.137