23948sdkhjf

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Varbergbaserade skoföretaget Vagabond Shoemakers har presenterat hållbarhetsrapporten för 2018 och i rapporten skriver skomodeföretaget att ”det viktiga cirkulära hållbarhetsarbetet som görs tillsammans med kunder och konsumenter har fått extra stort fokus”.

- Vi har fått ett väldigt bra gensvar på vårt Shoe Bring Back-initiativ. Däremot har vi i dag inte tillräckligt många konceptbutiker där vi erbjuder servicen, vi behöver därför ha fler med oss på tåget och vill sätta frågan om återbruk och återvinning i centrum samtidigt som fortsätter diskutera frågan med samtliga återförsäljare där våra produkter säljs, säger Ulrika Simonsson, hållbarhetschef på Vagabond Shoemakers.

Skorna som samlas tas om hand av en tysk aktör som jobbar med systematiskt återbruk och återvinning. Skoföretagets mål är att köpa tillbaka återvunna material från initiativet för att använda i produktionen och på så vis bli mer cirkulära.

Från lanseringen 2016 till 2018 hade återvinningsinitiativet inbringat 2 ton skor. Under fjolåret samlade 1 ton in och på Habits fråga om hur många par skor det handlar om så svarar Vagabond att "man kan tyvärr inte mäta i antal skor men man kan räkna med att ett par väger mellan 0,5 till 1 kilo. I bland är det  bara en av skorna i ett par som samlas in".

För 2019 öppnar skoföretaget upp dialogen även med sina återförsäljare världen över.

I övrigt lyfter skoföretaget i rapporten fram fem fokusområden där huvudspåret är övergången till hållbara material som kromfritt garvat skinn, istället syntetiskt eller vegetabiliskt garvat, ekologisk GOTS-certifierad bomull samt Tencel som har en kraftigt reducerad energiåtgång i jämförelse med bomull.

7 procent av skoföretagets totala försäljningsvolymer går via egna fysiska butiker och de kunderna når också återvinningsservicen. Återvinngsservicen finns tillgänglig
i Vagabonds egna butiker i Stockholm och Göteborg. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Branschprofil moderator för Retaildagen

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

H&M testar biobränsle med Maersk

NA-KD öppnar pop up i Mos

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Pitti Uomo i siffror

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.118