23948sdkhjf

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Varbergbaserade skoföretaget Vagabond Shoemakers har presenterat hållbarhetsrapporten för 2018 och i rapporten skriver skomodeföretaget att ”det viktiga cirkulära hållbarhetsarbetet som görs tillsammans med kunder och konsumenter har fått extra stort fokus”.

- Vi har fått ett väldigt bra gensvar på vårt Shoe Bring Back-initiativ. Däremot har vi i dag inte tillräckligt många konceptbutiker där vi erbjuder servicen, vi behöver därför ha fler med oss på tåget och vill sätta frågan om återbruk och återvinning i centrum samtidigt som fortsätter diskutera frågan med samtliga återförsäljare där våra produkter säljs, säger Ulrika Simonsson, hållbarhetschef på Vagabond Shoemakers.

Skorna som samlas tas om hand av en tysk aktör som jobbar med systematiskt återbruk och återvinning. Skoföretagets mål är att köpa tillbaka återvunna material från initiativet för att använda i produktionen och på så vis bli mer cirkulära.

Från lanseringen 2016 till 2018 hade återvinningsinitiativet inbringat 2 ton skor. Under fjolåret samlade 1 ton in och på Habits fråga om hur många par skor det handlar om så svarar Vagabond att "man kan tyvärr inte mäta i antal skor men man kan räkna med att ett par väger mellan 0,5 till 1 kilo. I bland är det  bara en av skorna i ett par som samlas in".

För 2019 öppnar skoföretaget upp dialogen även med sina återförsäljare världen över.

I övrigt lyfter skoföretaget i rapporten fram fem fokusområden där huvudspåret är övergången till hållbara material som kromfritt garvat skinn, istället syntetiskt eller vegetabiliskt garvat, ekologisk GOTS-certifierad bomull samt Tencel som har en kraftigt reducerad energiåtgång i jämförelse med bomull.

7 procent av skoföretagets totala försäljningsvolymer går via egna fysiska butiker och de kunderna når också återvinningsservicen. Återvinngsservicen finns tillgänglig
i Vagabonds egna butiker i Stockholm och Göteborg. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Nyhetsbrev

Prisfall på mode

Arkiv

Nytt modeevent i Stockholm

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Modeikonen avliden

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Citycons nya vd F Scott Ball om utmaningar och möjligheter för köpcentrumjätten.

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Branschprofil moderator för Retaildagen

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.109