23948sdkhjf

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Varbergbaserade skoföretaget Vagabond Shoemakers har presenterat hållbarhetsrapporten för 2018 och i rapporten skriver skomodeföretaget att ”det viktiga cirkulära hållbarhetsarbetet som görs tillsammans med kunder och konsumenter har fått extra stort fokus”.

- Vi har fått ett väldigt bra gensvar på vårt Shoe Bring Back-initiativ. Däremot har vi i dag inte tillräckligt många konceptbutiker där vi erbjuder servicen, vi behöver därför ha fler med oss på tåget och vill sätta frågan om återbruk och återvinning i centrum samtidigt som fortsätter diskutera frågan med samtliga återförsäljare där våra produkter säljs, säger Ulrika Simonsson, hållbarhetschef på Vagabond Shoemakers.

Skorna som samlas tas om hand av en tysk aktör som jobbar med systematiskt återbruk och återvinning. Skoföretagets mål är att köpa tillbaka återvunna material från initiativet för att använda i produktionen och på så vis bli mer cirkulära.

Från lanseringen 2016 till 2018 hade återvinningsinitiativet inbringat 2 ton skor. Under fjolåret samlade 1 ton in och på Habits fråga om hur många par skor det handlar om så svarar Vagabond att "man kan tyvärr inte mäta i antal skor men man kan räkna med att ett par väger mellan 0,5 till 1 kilo. I bland är det  bara en av skorna i ett par som samlas in".

För 2019 öppnar skoföretaget upp dialogen även med sina återförsäljare världen över.

I övrigt lyfter skoföretaget i rapporten fram fem fokusområden där huvudspåret är övergången till hållbara material som kromfritt garvat skinn, istället syntetiskt eller vegetabiliskt garvat, ekologisk GOTS-certifierad bomull samt Tencel som har en kraftigt reducerad energiåtgång i jämförelse med bomull.

7 procent av skoföretagets totala försäljningsvolymer går via egna fysiska butiker och de kunderna når också återvinningsservicen. Återvinngsservicen finns tillgänglig
i Vagabonds egna butiker i Stockholm och Göteborg. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.138