23948sdkhjf

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

På onsdagskvällen nåddes Habit av ett pressmeddelande från den nya intresseorganisationen United Retailers som i dag består av ett 50-tal fysiska butiker, som drivs av fristående handlare, i Sverige.

Butikerna är spridda över landet, med en gemensam omsättning på 1,3 miljarder kronor, och tillsammans med leverantörerna vill nu butiksägarna, somliga med flera butiker, verka för en långsiktigt lönsam utveckling i en pressad detaljhandel och modebransch.

Exakt vilka som ingår i konstellationen framgår inte och den representant som Habit når på torsdagsförmiddagen vill vara anonym då ”man i det här läget bestämt att verka under paraplyet United Retailers utan att i kommunicera exakt vilka som ingår i samarbetet”.

– Det handlar inte på något vis om att vi vill bråka utan istället vill vi verka för en hållbar utveckling och hitta en gemensam sund och lönsam framtid för de fysiska butikerna, e-handeln och leverantörerna. Vi vill se en utökad dialog med leverantörerna och tillsammans med dem skapa en gemensam plan och strategi för hur vi kan samarbete ännu bättre. Vi vill veta hur leverantörerna ser på den fysiska modehandeln och butiken och vad deras framtida strategier innebär för oss butiksägare, säger en representant som vill vara anonym till Habit.

Han säger samtalet kring att starta en gemensam intresseorganisationen pågått under en längre tid men att en fastare form för samarbetet kom till för ett år sedan. Gemensamt har butikerna att de säljer mode i premiumsegmentet från välkända varumärken inom denim och konfektion till dam- herr och barn.

I pressmeddelandet skriver United Retailers att ”vi önskar en dialog och ett samarbete med våra leverantörer för att stävja utvecklingen med konstanta erbjudanden, rabatter, midseason sale, Black Friday, lockerbjudanden och andra påhittade event för att sälja ut premiumvarumärken till “fel” pris. Vi verkar i en bransch, där alla led som deltar måste ta ansvar för vår miljö och en hållbar konsumtion som vi tror att man exempelvis gör med färre och väl producerade kvalitetsprodukter som håller längre”.

Till dags dato har en styrgrupp med de 10 butiksägarna och initiativtagarna haft tre möten.

I höst väntar enligt representanten fler möten och utökad dialog med leverantörerna och branschen.

Till Habit säger representanten att fler butiksägare nu önskar ansluta sig "sedan arbetet med intresseorganisationen blivit känt i branschen" och även leverantörerna välkomnar enligt United Retailers det nya initiativet.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.117