23948sdkhjf

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 2,5 procent 2019 och öka med 2,0 procent 2020.

Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.

I den senaste prognosen, i mars, väntades detaljhandeln öka med 2,5 procent 2019 och öka med 2,0 procent 2020.

HUI Research konstaterar att den svenska konjunkturen har mattats av under det senaste året och de flesta prognosmakare spår en svag tillväxt i ekonomin under 2019 och 2020.

Trots en starkare tillväxttakt än förväntat, 2,1 procent under första kvartalet 2019, ligger HUI:s BNP-prognoser i stort kvar fast, med en uppgång om 1,4 procent i år och 1,2 procent nästa år. De starkaste tecknen på en avmattning av konjunkturen kommer från hushållen. BNP-komponenten hushållens konsumtion uppvisade nolltillväxt under första kvartalet och KI:s hushållsindikator är på den lägsta nivån sedan 2012.

- Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge. Affärerna möter strukturella utmaningar såsom digitalisering och globalisering. Till detta ser hushållen ut att hålla hårdare i pengarna, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Tecken på den strukturomvandling handeln går till mötes står att finna i siffror för e-handelns utveckling.

Tillväxten för e-handeln var hela 15 procent första kvartalet och allra starkast utvecklades dagligvaruhandeln. Jonas Arnberg framhåller att dagligvaruhandeln är detaljhandelns största delbransch men också den med lägst e-handelsandel och har därmed bidragit till att driva besöksflöden till den fysiska handeln.

Ifall dagligvaruhandeln flyttar ut på nätet samtidigt som en lågkonjunktur slår till väntar tuffa tider för den fysiska handeln, säger Jonas Arnberg.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.158