23948sdkhjf

Högtryck väntar för e-modehandeln

| Av Monica Almgren | Tipsa redaktionen

Kläder och skor på topp fem enligt handlarna själva, enligt ny undersökning.

Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige. Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online. Två av tre uppger nämligen att deras tillväxt kommer att öka under sommarmånaderna.

E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser man att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning.

I Paysons och Svea Ekonomis senaste e-handelsindikator har 549 svenska e-handlare svarat på̊ frågor kring förväntningarna på̊ näthandeln i sommar. Och de flesta ser fram emot sommaren med tillförsikt.

Hela 65 procent tror på en ökad tillväxt under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Dessutom tror nästan var tredje på en stark eller mycket stark tillväxt. Till skillnad från de flesta andra hoppas e-handlarna på en regnig sommar där nya värmerekord uteblir. Endast sju procent tror att en värmebölja skulle vara positivt för deras näthandels tillväxt.

– Det är väldigt kul att e-handlarna tror på en fortsatt stark tillväxt, trots förra årets rekordvärme. Traditionellt sett är regn och molnigt de väderlekar som gynnar näthandeln och det framgår tydligt att e-handlarna inte är speciellt intresserade av nya värmerekord. Skulle det nu bli en solig och fin sommar finns det mycket man kan göra för att förenkla köpprocessen, exempelvis genom smidiga betallösningar och väldesignade webbsidor. Genom enklare och snabbare köp hindras inte kunderna från att njuta i solen, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi i en kommentar.

Den bransch som förväntas gå bäst i sommar är föga oväntat byggvaror & trädgård.

För tredje året i rad tror e-handlarna att det är den bransch som kommer öka sin försäljning mest.

Tvåa respektive trea placerar sig Sport & fritid och Kläder & skor. Ny på topp fem är livsmedelsbranschen. Att handla mat online har blivit allt vanligare och branschen petar nu ner Skönhet & hälsa till en femteplats, spår e-handlarna. Här är branscherna e-handlarna tror mest på under sommaren 2019:

1. Byggvaror & trädgård 30 procent

2. Sport & fritid 24 procent 

3. Kläder & skor 10 procent 

4. Livsmedel 9 procent

5. Skönhet & hälsa 8 procent 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ännu en köpcentrumägare satsar på paketutlämning

Kavat lanserar återbrukskoncept

Här är finalisterna i Habit Modegalan 2019

18 finalister har chans till Habits branschpris som delas ut i Spegelsalen, Grand Hôtel, i Stockholm i december.

Ivyrevel öppnar ny pop up-butik

Jobb & Karriär
Under Armour ringer in 2020 med ny svensk vd

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Stärkt Sportamore

Nyhetsbrev

Designbyrå vill inspirera till cirkulär konsumtion av kläder

Arkiv

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Mötet med kunden ska göra skillnad

Kunddrivet ledarskap – nyckeln till framgång inom retail

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Jobb & Karriär
Babyshop plockar in marknadschef

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Modemärkena som väljer ny pop up-satsning

Jobb & Karriär
Efter skandalen – XXL med ny Sverigechef

Kappahl krymper styrelsen

Zara sprängde miljardvallen

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Monki startar community

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Sänd till en kollega

0.14