23948sdkhjf

Andrahandsmarknaden för kläder ökar mer än fast fashion

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Kläder har länge varit ett sätt för människor att kommunicera och förmedla personlighet, men modeindustrin innebär också en stor belastning på miljön allt eftersom konsumtionen ökat.

Andrahandsmarknaden för kläder har vuxit 21 gånger snabbare än vanliga klädbutiker under de senaste tre åren. Inom tio år beräknas andrahandsmarknaden inom klädindustrin växa 1,5 gånger snabbare än fast fashion-industrin.

Tidigare i år släppte thredUp (en amerikansk online-plattform för secondhandkläder) tillsammans med analysföretaget GlobalData ”The Resale Report”, en rapport som visar att 56 miljoner kvinnor handlat sina kläder på andrahandsmarknaden under år 2018.

Det innebär en ökning på tolv miljoner människor jämfört med året innan. Dessutom ser det ut som att 51 procent av dem kommer att spendera ännu mer på andrahandsmarknaden inom de närmsta fem åren.

Enligt thredUp är andrahandsmarknaden god för närmare 230 miljarder kronor och värdet beräknas dubblas de kommande fem åren, till omkring 488 miljarder kronor år 2024.

- Modeindustrin jobbar i uppförsbacke. Konsumenters ökade medvetenhet om den negativa påverkan klädindustrin har på miljön, tillsammans med aktivt agerande för ett mer hållbart vardagsliv har förändrat modeindustrin avsevärt. Som svar har andrahandsmarknaden, där högkvalitativa varor säljs för en bråkdel av ursprungspriset, nått nya höjder, säger Pontus Silfverstolpe, grundare av Barnebys.

Barnebys är världens ledande sökmotor för konst, design, samlarföremål och vintage och har noga följt trenden sedan 2011. Idag är Fashion & Vintage en av de snabbast växande kategorierna på Barnebys. 

- I och med auktionsbranschens kliv in i den digitala eran har vi tydligt sett hur auktionsmarknaden utvecklats från att vara en sluten plats för en exklusiv skara till att bli en marknad för konsumenter i alla åldrar och samhällsklasser som vill ha något unikt, personligt och hållbart. Inte minst den yngre generationen, säger Pontus Silfverstolpe.

Något som är betydelsefullt är att ovannämnda rapport visar att den ökade tillväxten skett tack vare generation Y (personer födda mellan tidigt 80-tal och mitten av 90-talet) och generation Z (personer födda mellan 1995 och 2010), som konsumerar secondhand i 2,5 gånger högre utsträckning än den typiske konsumenten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Branschprofil moderator för Retaildagen

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

H&M testar biobränsle med Maersk

NA-KD öppnar pop up i Mos

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Pitti Uomo i siffror

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.157