23948sdkhjf

Andrahandsmarknaden för kläder ökar mer än fast fashion

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Kläder har länge varit ett sätt för människor att kommunicera och förmedla personlighet, men modeindustrin innebär också en stor belastning på miljön allt eftersom konsumtionen ökat.

Andrahandsmarknaden för kläder har vuxit 21 gånger snabbare än vanliga klädbutiker under de senaste tre åren. Inom tio år beräknas andrahandsmarknaden inom klädindustrin växa 1,5 gånger snabbare än fast fashion-industrin.

Läs också: Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Tidigare i år släppte thredUp (en amerikansk online-plattform för secondhandkläder) tillsammans med analysföretaget GlobalData ”The Resale Report”, en rapport som visar att 56 miljoner kvinnor handlat sina kläder på andrahandsmarknaden under år 2018.

Det innebär en ökning på tolv miljoner människor jämfört med året innan. Dessutom ser det ut som att 51 procent av dem kommer att spendera ännu mer på andrahandsmarknaden inom de närmsta fem åren.

Enligt thredUp är andrahandsmarknaden god för närmare 230 miljarder kronor och värdet beräknas dubblas de kommande fem åren, till omkring 488 miljarder kronor år 2024.

- Modeindustrin jobbar i uppförsbacke. Konsumenters ökade medvetenhet om den negativa påverkan klädindustrin har på miljön, tillsammans med aktivt agerande för ett mer hållbart vardagsliv har förändrat modeindustrin avsevärt. Som svar har andrahandsmarknaden, där högkvalitativa varor säljs för en bråkdel av ursprungspriset, nått nya höjder, säger Pontus Silfverstolpe, grundare av Barnebys.

Barnebys är världens ledande sökmotor för konst, design, samlarföremål och vintage och har noga följt trenden sedan 2011. Idag är Fashion & Vintage en av de snabbast växande kategorierna på Barnebys. 

- I och med auktionsbranschens kliv in i den digitala eran har vi tydligt sett hur auktionsmarknaden utvecklats från att vara en sluten plats för en exklusiv skara till att bli en marknad för konsumenter i alla åldrar och samhällsklasser som vill ha något unikt, personligt och hållbart. Inte minst den yngre generationen, säger Pontus Silfverstolpe.

Något som är betydelsefullt är att ovannämnda rapport visar att den ökade tillväxten skett tack vare generation Y (personer födda mellan tidigt 80-tal och mitten av 90-talet) och generation Z (personer födda mellan 1995 och 2010), som konsumerar secondhand i 2,5 gånger högre utsträckning än den typiske konsumenten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Modebolaget letar inte bara nytt butiksläge i Stockholms city utan även ny vd då Magnus Åberg lämnade posten i slutet av juni i år.

By Malina lanserar sportplagg

Modemärket breddar ånyo kollektionen.

Här stänger H&M

Avavav flyttar fokus

Ny storägare i Caliroots

Trädgårdsprofil i Indiskas kampanj

Ilse Jacobsen satsar i Sverige

Utställarna redo för mässöppning

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Förberedelserna är i full gång. I morgon, onsdag, öppnas dörrarna till Fashion Business Days i Nacka.

Här öppnar Newbie härnäst

Plus

Modeföretag öppnar för fler medlemmar

Oro över utvecklingen i skobranschen – minskar trots svaga jämförelsetal

Klädförsäljningen landade på plus i juli medan skoförsäljningen backade trots svag jämförelsesiffra, enligt Stilindex.

Miljömärkt på mässan

Vårtrender från CIFF och Revolver

Krispig nystruken bomullspoplin, tvättat linne, bäckebölja, nappa, kökshandduksrutor, blåvita ränder och voluminösa former ryms i dam- och herrmodet SS 20.

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Tolv till Illum

Scotch & Soda med ny byrå

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Nu öppnar Depop fysiskt i Europa

Får Jott på sin lott

Dit går Svea

BTX får nya ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.21