23948sdkhjf

Andrahandsmarknaden för kläder ökar mer än fast fashion

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Kläder har länge varit ett sätt för människor att kommunicera och förmedla personlighet, men modeindustrin innebär också en stor belastning på miljön allt eftersom konsumtionen ökat.

Andrahandsmarknaden för kläder har vuxit 21 gånger snabbare än vanliga klädbutiker under de senaste tre åren. Inom tio år beräknas andrahandsmarknaden inom klädindustrin växa 1,5 gånger snabbare än fast fashion-industrin.

Tidigare i år släppte thredUp (en amerikansk online-plattform för secondhandkläder) tillsammans med analysföretaget GlobalData ”The Resale Report”, en rapport som visar att 56 miljoner kvinnor handlat sina kläder på andrahandsmarknaden under år 2018.

Det innebär en ökning på tolv miljoner människor jämfört med året innan. Dessutom ser det ut som att 51 procent av dem kommer att spendera ännu mer på andrahandsmarknaden inom de närmsta fem åren.

Enligt thredUp är andrahandsmarknaden god för närmare 230 miljarder kronor och värdet beräknas dubblas de kommande fem åren, till omkring 488 miljarder kronor år 2024.

- Modeindustrin jobbar i uppförsbacke. Konsumenters ökade medvetenhet om den negativa påverkan klädindustrin har på miljön, tillsammans med aktivt agerande för ett mer hållbart vardagsliv har förändrat modeindustrin avsevärt. Som svar har andrahandsmarknaden, där högkvalitativa varor säljs för en bråkdel av ursprungspriset, nått nya höjder, säger Pontus Silfverstolpe, grundare av Barnebys.

Barnebys är världens ledande sökmotor för konst, design, samlarföremål och vintage och har noga följt trenden sedan 2011. Idag är Fashion & Vintage en av de snabbast växande kategorierna på Barnebys. 

- I och med auktionsbranschens kliv in i den digitala eran har vi tydligt sett hur auktionsmarknaden utvecklats från att vara en sluten plats för en exklusiv skara till att bli en marknad för konsumenter i alla åldrar och samhällsklasser som vill ha något unikt, personligt och hållbart. Inte minst den yngre generationen, säger Pontus Silfverstolpe.

Något som är betydelsefullt är att ovannämnda rapport visar att den ökade tillväxten skett tack vare generation Y (personer födda mellan tidigt 80-tal och mitten av 90-talet) och generation Z (personer födda mellan 1995 och 2010), som konsumerar secondhand i 2,5 gånger högre utsträckning än den typiske konsumenten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Pitti Uomo i siffror

Nyhetsbrev

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Arkiv

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Stockmann säger upp 150

Claire Group stannar i familjen

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Högtryck väntar för e-modehandeln

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

1

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

Väntad men oväntat kraftig nedgång i modehandeln, enligt Stilindex för maj månad.

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.12