23948sdkhjf

Om influencers får välja

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Varumärkena och företagen som flest vill arbeta med, enligt ny undersökning.

H&M i topp när influencers väljer samarbetspartner. Det framgår av en enkätundersökning framtagen av Beatly och tidningen Resumé om svenska influnencer.

Ikea, Jotex, Ica och H&M ligger i topp som samarbetspartner.

- Undersökningen motbevisar många myter om influencers. Bland annat ser vi en större mognad hos de som jobbar som influencer än vad man kanske tänker sig, och en ökande andel män så det är inte enbart unga tjejer som är influencers, säger Jonas Arnklint, vd och grundare av Beatly som arbetar med att matcha influencers med varumärken.

I undersökningen framgår att hälften av de influencers som genomför samarbeten är över 30 år, vill genomföra två till fem samarbeten i månaden och vill gärna ha långsiktiga samarbeten. Hälften av de tillfrågade tar 1 000 till 5 000 kronor för ett inlägg på Instagram

18 procent av de drygt 400 personerna som ingick i undersökning gör gratis samarbeten regelbundet men 90 procent får varje månad frågan om att göra gratis samarbeten.

- Den främsta anledningen till att man genomför gratis är att man tror att produkten eller tjänsten skulle intresserad följarna. Varumärkets affinitet gentemot influencern spelar stor roll vid gratis samarbeten men en betydligt mindre roll vid provisionsbaserade samarbeten, säger Jonas Arnklint.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Pitti Uomo i siffror

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Nyhetsbrev

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Arkiv

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Stockmann säger upp 150

Claire Group stannar i familjen

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Högtryck väntar för e-modehandeln

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

1

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

Väntad men oväntat kraftig nedgång i modehandeln, enligt Stilindex för maj månad.

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.112