23948sdkhjf

Om influencers får välja

Varumärkena och företagen som flest vill arbeta med, enligt ny undersökning.

H&M i topp när influencers väljer samarbetspartner. Det framgår av en enkätundersökning framtagen av Beatly och tidningen Resumé om svenska influnencer.

Ikea, Jotex, Ica och H&M ligger i topp som samarbetspartner.

- Undersökningen motbevisar många myter om influencers. Bland annat ser vi en större mognad hos de som jobbar som influencer än vad man kanske tänker sig, och en ökande andel män så det är inte enbart unga tjejer som är influencers, säger Jonas Arnklint, vd och grundare av Beatly som arbetar med att matcha influencers med varumärken.

I undersökningen framgår att hälften av de influencers som genomför samarbeten är över 30 år, vill genomföra två till fem samarbeten i månaden och vill gärna ha långsiktiga samarbeten. Hälften av de tillfrågade tar 1 000 till 5 000 kronor för ett inlägg på Instagram

18 procent av de drygt 400 personerna som ingick i undersökning gör gratis samarbeten regelbundet men 90 procent får varje månad frågan om att göra gratis samarbeten.

- Den främsta anledningen till att man genomför gratis är att man tror att produkten eller tjänsten skulle intresserad följarna. Varumärkets affinitet gentemot influencern spelar stor roll vid gratis samarbeten men en betydligt mindre roll vid provisionsbaserade samarbeten, säger Jonas Arnklint.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062