23948sdkhjf

Herrmodemärke skippar säsongskollektioner

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Höstens kollektion blir den sista för varumärket i sin nuvarande form.

L´homme Rouge låter meddela att kommande höstkollektion blir den sista för varumärket med säsongsbaserade kollektioner.

Därefter ska varumärket enligt ett pressmeddelande ”ta ett steg tillbaka och se över nya former att verka i”.

– Så här långt har det varit en otrolig resa, vi har uppnått mycket och är väldigt stolta över vad vi lyckats med under de här åren. Vi kommer fortsatt verka inom design, konst och formgivning både på egen hand men också genom L’homme Rouge för specifika projekt och samarbeten. Samhället behöver fortsatt design som utmanar det konventionella, med detta sagt känns det bra att avsluta med en så betydelsefull klädkollektion, säger John-Ruben Holtback, vd och grundare i en kommentar.

Omdaningen av märket, som uppmärksammats inte minst medialt och förärats många design- och modepriser, kommer efter sex år och tolv kollektioner.

Ambitionen är dock att L´homme Rouge ska finnas kvar för att som det heter ”fortsatt finnas i en renare och mer kreativ form” med möjlighet till olika typer av nya samarbeten bland annat ett med nätmodeföretaget SSENSE, vilket framkommer i en intervju som Scadinavian Man gjort med John-Ruben Holtback.

L´homme Rouge har bland annat förärats Woolmark Prize i Europa, blivit Årets Nykomling i Habit Modegalan 2015, förärats Nordiska Kompaniets varumärkespris 2017 och blivit utsedda till “New Face of Global Menswear” i Interview Magazine. 

Höstens kollektion Conversations har inspirerats av svensk hantverkstradition, kollektivism och landsbygd och bygger på uttryck som skrädderiteknik, taktilitet och dekonstruktion och har tagits fram i hållbara material.

Enligt artikeln i  Scandinavian Man så stängs även den egna butiken och studion, som öppnade hösten 2016, på Krukmakargatan på Södermalm i Stockholm om tre veckor.

Mer om: L´homme Rouge
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.14