23948sdkhjf

Herrmodemärke skippar säsongskollektioner

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Höstens kollektion blir den sista för varumärket i sin nuvarande form.

L´homme Rouge låter meddela att kommande höstkollektion blir den sista för varumärket med säsongsbaserade kollektioner.

Därefter ska varumärket enligt ett pressmeddelande ”ta ett steg tillbaka och se över nya former att verka i”.

– Så här långt har det varit en otrolig resa, vi har uppnått mycket och är väldigt stolta över vad vi lyckats med under de här åren. Vi kommer fortsatt verka inom design, konst och formgivning både på egen hand men också genom L’homme Rouge för specifika projekt och samarbeten. Samhället behöver fortsatt design som utmanar det konventionella, med detta sagt känns det bra att avsluta med en så betydelsefull klädkollektion, säger John-Ruben Holtback, vd och grundare i en kommentar.

Omdaningen av märket, som uppmärksammats inte minst medialt och förärats många design- och modepriser, kommer efter sex år och tolv kollektioner.

Ambitionen är dock att L´homme Rouge ska finnas kvar för att som det heter ”fortsatt finnas i en renare och mer kreativ form” med möjlighet till olika typer av nya samarbeten bland annat ett med nätmodeföretaget SSENSE, vilket framkommer i en intervju som Scadinavian Man gjort med John-Ruben Holtback.

L´homme Rouge har bland annat förärats Woolmark Prize i Europa, blivit Årets Nykomling i Habit Modegalan 2015, förärats Nordiska Kompaniets varumärkespris 2017 och blivit utsedda till “New Face of Global Menswear” i Interview Magazine. 

Höstens kollektion Conversations har inspirerats av svensk hantverkstradition, kollektivism och landsbygd och bygger på uttryck som skrädderiteknik, taktilitet och dekonstruktion och har tagits fram i hållbara material.

Enligt artikeln i  Scandinavian Man så stängs även den egna butiken och studion, som öppnade hösten 2016, på Krukmakargatan på Södermalm i Stockholm om tre veckor.

Mer om: L´homme Rouge
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i nyinredda butiken för Marqet på Drottninggatan i Stockholm.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Nyhetsbrev

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Arkiv

Boozt skriver ned prognos

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Jobb & Karriär
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln i oktober

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Med Etons butiker i fokus

Ska leda utvecklingen av skjortföretagets fysiska butiker. Rekryteras från Kicks.

Butiksnytt
J Lindeberg nyöppnar på Illum

Jobb & Karriär
Finanschef blir vd

Aéryne i konkurs

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

När Na-kd:s kunder har ett finger med i spelet

Butiksnytt
Happy socks på välkänd shoppingadress

Se alla Företagens egna nyheter

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.176