23948sdkhjf

Herrmodemärke skippar säsongskollektioner

Höstens kollektion blir den sista för varumärket i sin nuvarande form.

L´homme Rouge låter meddela att kommande höstkollektion blir den sista för varumärket med säsongsbaserade kollektioner.

Därefter ska varumärket enligt ett pressmeddelande ”ta ett steg tillbaka och se över nya former att verka i”.

– Så här långt har det varit en otrolig resa, vi har uppnått mycket och är väldigt stolta över vad vi lyckats med under de här åren. Vi kommer fortsatt verka inom design, konst och formgivning både på egen hand men också genom L’homme Rouge för specifika projekt och samarbeten. Samhället behöver fortsatt design som utmanar det konventionella, med detta sagt känns det bra att avsluta med en så betydelsefull klädkollektion, säger John-Ruben Holtback, vd och grundare i en kommentar.

Omdaningen av märket, som uppmärksammats inte minst medialt och förärats många design- och modepriser, kommer efter sex år och tolv kollektioner.

Ambitionen är dock att L´homme Rouge ska finnas kvar för att som det heter ”fortsatt finnas i en renare och mer kreativ form” med möjlighet till olika typer av nya samarbeten bland annat ett med nätmodeföretaget SSENSE, vilket framkommer i en intervju som Scadinavian Man gjort med John-Ruben Holtback.

L´homme Rouge har bland annat förärats Woolmark Prize i Europa, blivit Årets Nykomling i Habit Modegalan 2015, förärats Nordiska Kompaniets varumärkespris 2017 och blivit utsedda till “New Face of Global Menswear” i Interview Magazine. 

Höstens kollektion Conversations har inspirerats av svensk hantverkstradition, kollektivism och landsbygd och bygger på uttryck som skrädderiteknik, taktilitet och dekonstruktion och har tagits fram i hållbara material.

Enligt artikeln i  Scandinavian Man så stängs även den egna butiken och studion, som öppnade hösten 2016, på Krukmakargatan på Södermalm i Stockholm om tre veckor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109