23948sdkhjf

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

I september i fjol lanserades jackvarumärket Norrsken som riktat in sig på att sälja ytterplagg med devisen by women, for women.

På knappt ett halvår har företaget enligt egen utsago sålt över 10 000 jackor via den enda försäljningskanalen; den egna webbutiken. Med lagret tömt har nu företaget siktet inställt på att sälja vår- och sommarkollektionen som består av sex jackor.

Sara Hällås, medgrundare och marknadschef, menar att en del i framgången i varumärkesbyggandet är att involvera kunderna genom att bland annat bygga nätverk samt att vara trasparent när det gäller prissättning och hållbarhet.

Företaget tros sig ha hittat det nya sättet, både i design och som företag, att bygga ett starkt varumärke på.

 – Genom att vi själva styr över värdekedjan från nål till tråd och hela vägen till slutkund har vi kunnat arbeta upp en slagkraftig process. Vi inte bara bryr oss, utan tar också ansvar för miljöfrågor och hållbara processer, samtidigt som vi pressar priser. Genom att vi äger hela flödet kan vi effektivisera våra led och kapa priser, utan att gör avkall på design, kvalité hållbarhet eller vårt miljö- och samhällsansvar, säger Sara Hällås i en kommentar.

En del i lanseringen och försäljningen av jackorna är influencersamarbeten men även inspirationsluncher som den som märket höll på Scandic Haymarket i Stockholm i maj, där inbjudna talarna Isabella Löwengrip, Malin Andrén från By Malina och Stephanie Bergström från Softgoat delade med sig av företagsbyggande, utmaningar och misslyckanden.

 – Vi tror mycket på nätverk och samarbeten och det kommer prägla både vår design och idé längs hela resan. Dels för oss som företag men också för att ta det vidare till vår starka och orädda kvinnor. Vårt evenemang på Haymarket gav oss mersmak, dels av besökarnas reaktioner, responsen efteråt och av våra talares engagemang. Isabella, Malin och Stephanie är personer vi har som förebilder och som vår målgrupp ser upp till, så vi är väldigt glada över de står bakom Norrskens idé och vårt koncept, säger Sara Hällås.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Butiksnytt
Loewe till NK

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Arkiv

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Tolv till Illum

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.162