23948sdkhjf

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

Vid amfARs gala i Cannes på torsdagskvällen, under filmfestivalen, passade H&M på att lansera årets stora designsamarbete som blir med italienska Giambattista Valli.

I sedvanlig ordning släpps kollektionssamarbetet i november, i butik och online den 7 november, men i år har modekoncernen även valt att lansera en förhandskollektion som kommer i butik den 25 maj.

Den landar  i 12 butiker och online och i Sverige finns kollektionen i butiken på Hamngatan i Stockholm. Första kollketionen innehåller både dam- och herrplagg som tyll-, spets- och sidenklänningar, accessoarer och skor men även kavajer och skjortor.

- Vi är överlyckliga över att samarbeta med Giambattista Valli. Han är en verklig mästare när det gäller haute couture med öga för detaljer i hantverket. Att kunna dela hans design med våra kunder har länge varit en dröm för oss och vi ser så fram emot att se reaktionerna på denna vackra kollektion, säger Ann-Sofie Johansson, creative advisor på H&M.

Giambattista Valli lanserade det självbetitlade varumärket 2005 och visar under coutureveckan i Paris.

Han är utbildad vid Central Saint Martins i London och har ett förflutet hos bland andra  Roberto Capucci, Fendi och har även arbetat som creative director hos Emanuel Ungaro och för Moncler Gamme Rouge.

Sedan 2011 är han officiell medlem av Chambre Syndicale de la Haute Couture och visar skräddat mode i Paris.

H&M har gjort årliga designersamarbeten sedan 2004 då Karl Lagerfeld var först ut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11