23948sdkhjf

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

House of Dagmar lanserar en egen etikett och hållbarhetsmärkning, Good Choice, i samband med lanseringen av modemärkets pre fall-kollektion som släpps i juni.

Märkningen kommer hänga på alla hållbara plagg från modemärket med syftet att göra det lättare för konsumenter att identifiera hållbara alternativ. Därtill vill varumärket stärka kommunikationen kring hur och varför man valt att arbeta med olika mer hållbara material.

House of Dagmar har sedan starten 2005 arbetat med en hållbarhetsfilosofi som bygger på att skapa tidlösa plagg av hög kvalité och tillverkade i så djur- och miljövänliga material som möjligt. 50 procent av den kommande kollektion är producerad i hållbara material och mot slutet av året hoppas modeföretaget att 70 procent av sortimentet ska vara producerad i hållbara material.

”Möjligheterna att tillverka mer hållbara kläder har ökat de senaste åren, och med det även konsumenters intresse av samt medvetenhet kring, hållbarhetsfrågor. Vår hörhoppning är att vår ökade hållbarhetskommunikation tillsammans med Good Choice-etiketten kommer vägleda konsumenter till att göra mer medvetna val framöver”, uppger modebolaget till Habit.

Därtill ska kommunikationen och transparensen kring hur man arbetar bland annat genom att offentliggöra en mätning från 2017, utförd av ECAP, med information om modeföretagets klimatutsläpp och miljöpåverkan. Inom kort presenteras även rapporten för 2018 vilket gör det möjligt jämföra klimatavtryck och därmed se modeföretagets utveckling framåt.

På plaggen som får Good Choice-etikett har House of Dagmar bland annat arbetat med GOTS-certifierad ekologisk bomull, återvunnen polyester, kromfritt läder, jersey lyocell tillverkad av snabbväxande träd och mulesingfri merinoull.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Nyhetsbrev

Tumba centrum tappar H&M

Arkiv

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Butiksnytt
Här satsar Mikael Sandström med ny butik

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.156