23948sdkhjf

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

House of Dagmar lanserar en egen etikett och hållbarhetsmärkning, Good Choice, i samband med lanseringen av modemärkets pre fall-kollektion som släpps i juni.

Märkningen kommer hänga på alla hållbara plagg från modemärket med syftet att göra det lättare för konsumenter att identifiera hållbara alternativ. Därtill vill varumärket stärka kommunikationen kring hur och varför man valt att arbeta med olika mer hållbara material.

House of Dagmar har sedan starten 2005 arbetat med en hållbarhetsfilosofi som bygger på att skapa tidlösa plagg av hög kvalité och tillverkade i så djur- och miljövänliga material som möjligt. 50 procent av den kommande kollektion är producerad i hållbara material och mot slutet av året hoppas modeföretaget att 70 procent av sortimentet ska vara producerad i hållbara material.

”Möjligheterna att tillverka mer hållbara kläder har ökat de senaste åren, och med det även konsumenters intresse av samt medvetenhet kring, hållbarhetsfrågor. Vår hörhoppning är att vår ökade hållbarhetskommunikation tillsammans med Good Choice-etiketten kommer vägleda konsumenter till att göra mer medvetna val framöver”, uppger modebolaget till Habit.

Därtill ska kommunikationen och transparensen kring hur man arbetar bland annat genom att offentliggöra en mätning från 2017, utförd av ECAP, med information om modeföretagets klimatutsläpp och miljöpåverkan. Inom kort presenteras även rapporten för 2018 vilket gör det möjligt jämföra klimatavtryck och därmed se modeföretagets utveckling framåt.

På plaggen som får Good Choice-etikett har House of Dagmar bland annat arbetat med GOTS-certifierad ekologisk bomull, återvunnen polyester, kromfritt läder, jersey lyocell tillverkad av snabbväxande träd och mulesingfri merinoull.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.107