23948sdkhjf

Så mycket växte e-modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeåret i e-handeln inleddes med tvåsiffrig ökning.

Tillväxten i e-modehandeln landade på 13 procent under första kvartalet 2019 enligt e-barometern från Postnord i samarbete Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Nätet störst på Black Friday

”Att e-handla kläder har blivit mycket vanligt i många konsumentgrupper och modekedjorna befinner sig i ett kritiskt skede av den digitala omställningen”, skriver Postnord i rapporten.

Snittköpet i e-handeln när det handlar om mode ligger på 1 099 kronor vilket är något högre än snittköpet för modevaror handlade från utländska sajter som landar på 951 kronor.

Alltjämt handlar den svenska modekonsumenterna helst från Storbritannien, Tyskland och Kina.

Leveranstiden för utlandshandlat mode ligger i snitt på 10 dagar vilket inte hindrar 34 procent att återkomma till den butiken de tidigare handlat i från.

Läs också: Så mycket växte e-modehandeln 2018

Anledningen till att den svenska modekonsumenten väljer att handla från utländska sajter har oftast med att göra med att varan inte finns i Sverige men också att priset var lägre eller att utbudet var större.

Sporthandeln hade en tillväxt om 12 procent i e-handeln under kvartalet, lägre än förväntat, och i rapporten konstateras att dåligt med snö slog mot sporthandeln. I sporthandeln ligger snittköpet på 1 239 kronor i Sverige och i princip samma belopp för utlandshandlade varor. 33 procent av kunderna återkommer till den butik de tidigare handlat i från och när det kommer till att varför kunder väljer att handla från utländska sajter så är det oftast på grund av priset.

”Branschen närmar sig stadigt den brytpunkt där all tillväxt sker på nätet, samtidigt som nya koncept växer fram i den fysiska handeln”, konstateras i rapporten och som ett fysisk exempel ger Postnord SGN Sports nya Bike Nation och ett annat är att Intersport nyligen introducerarade ”omnikanallabb” i fysisk butik där kunderna ska kunna prova nätbeställda varor, returnera eller byta varorna omedelbart samt beställa hemleverans.

Rapportens tema är hållbarhet och här konstateras att hållbarhet ger konkurrensfördelar. Tre av fyra uppger att de gör medvetna val när de e-handlar och fyra av tio försöker att alltid eller ofta välja aktivt. För e-handelskunderna är det allra viktigast med hållbarhet när de handlar livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter.

Läs också: Brunna är Zalandos mest automatiserade lager hittills

”Inom exempelvis modehandeln har man länge arbetat med att ta fram olika märkningar som ska göra det lättare för konsumenten att välja hållbara alternativ”, skriver Postnord i rapporten. I rapporten framgår att e-handeln ger goda möjligheter för modeföretagen när konsumenterna kräver mer transparens och i rapporten lyfts Filippa K och H&M fram för att företagen redovisar exempelvis i vilken fabrik som ett visst plagg tillverkats. Hållbarheten slår också igenom på leverans och hållbarhet och och tre av fyra konsumenter uppger att de skulle kunna betala mer för mer hållbara leveranser.

Av de tillfrågade i rapporten uppger 33 procent att det är mycket viktigt att modevaror som köps på nätet är producerade och levererade med högsta möjliga hållbarhetshänsyn till miljö, människor, djur och 44 procent tycker att det är ganska viktigt.

Inte oväntat växer mobilen som nav i köpupplevelsen och inköp och i rapporten framgår att nära hälften, 49 procent, av alla som e-handlade under första kvartalet 2019 gjorde det via mobilen. Andelen som handlar med mobilen har nästan fördubblats på bara tre år, ett skifte som medför utmaningar för e-handlarna vad gäller att anpassa kommunikation, sajt och betalningslösningar.

Totalt hade e-handeln en tillväxt om 15 procent under årets första kvartal och därmed inleddes e-handelsåret enligt rapporten väl.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Maxjenny till Mood

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.128