23948sdkhjf

Så mycket växte e-modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeåret i e-handeln inleddes med tvåsiffrig ökning.

Tillväxten i e-modehandeln landade på 13 procent under första kvartalet 2019 enligt e-barometern från Postnord i samarbete Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Nätet störst på Black Friday

”Att e-handla kläder har blivit mycket vanligt i många konsumentgrupper och modekedjorna befinner sig i ett kritiskt skede av den digitala omställningen”, skriver Postnord i rapporten.

Snittköpet i e-handeln när det handlar om mode ligger på 1 099 kronor vilket är något högre än snittköpet för modevaror handlade från utländska sajter som landar på 951 kronor.

Alltjämt handlar den svenska modekonsumenterna helst från Storbritannien, Tyskland och Kina.

Leveranstiden för utlandshandlat mode ligger i snitt på 10 dagar vilket inte hindrar 34 procent att återkomma till den butiken de tidigare handlat i från.

Läs också: Så mycket växte e-modehandeln 2018

Anledningen till att den svenska modekonsumenten väljer att handla från utländska sajter har oftast med att göra med att varan inte finns i Sverige men också att priset var lägre eller att utbudet var större.

Sporthandeln hade en tillväxt om 12 procent i e-handeln under kvartalet, lägre än förväntat, och i rapporten konstateras att dåligt med snö slog mot sporthandeln. I sporthandeln ligger snittköpet på 1 239 kronor i Sverige och i princip samma belopp för utlandshandlade varor. 33 procent av kunderna återkommer till den butik de tidigare handlat i från och när det kommer till att varför kunder väljer att handla från utländska sajter så är det oftast på grund av priset.

”Branschen närmar sig stadigt den brytpunkt där all tillväxt sker på nätet, samtidigt som nya koncept växer fram i den fysiska handeln”, konstateras i rapporten och som ett fysisk exempel ger Postnord SGN Sports nya Bike Nation och ett annat är att Intersport nyligen introducerarade ”omnikanallabb” i fysisk butik där kunderna ska kunna prova nätbeställda varor, returnera eller byta varorna omedelbart samt beställa hemleverans.

Rapportens tema är hållbarhet och här konstateras att hållbarhet ger konkurrensfördelar. Tre av fyra uppger att de gör medvetna val när de e-handlar och fyra av tio försöker att alltid eller ofta välja aktivt. För e-handelskunderna är det allra viktigast med hållbarhet när de handlar livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter.

Läs också: Brunna är Zalandos mest automatiserade lager hittills

”Inom exempelvis modehandeln har man länge arbetat med att ta fram olika märkningar som ska göra det lättare för konsumenten att välja hållbara alternativ”, skriver Postnord i rapporten. I rapporten framgår att e-handeln ger goda möjligheter för modeföretagen när konsumenterna kräver mer transparens och i rapporten lyfts Filippa K och H&M fram för att företagen redovisar exempelvis i vilken fabrik som ett visst plagg tillverkats. Hållbarheten slår också igenom på leverans och hållbarhet och och tre av fyra konsumenter uppger att de skulle kunna betala mer för mer hållbara leveranser.

Av de tillfrågade i rapporten uppger 33 procent att det är mycket viktigt att modevaror som köps på nätet är producerade och levererade med högsta möjliga hållbarhetshänsyn till miljö, människor, djur och 44 procent tycker att det är ganska viktigt.

Inte oväntat växer mobilen som nav i köpupplevelsen och inköp och i rapporten framgår att nära hälften, 49 procent, av alla som e-handlade under första kvartalet 2019 gjorde det via mobilen. Andelen som handlar med mobilen har nästan fördubblats på bara tre år, ett skifte som medför utmaningar för e-handlarna vad gäller att anpassa kommunikation, sajt och betalningslösningar.

Totalt hade e-handeln en tillväxt om 15 procent under årets första kvartal och därmed inleddes e-handelsåret enligt rapporten väl.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.142