23948sdkhjf

Så mycket växte e-modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeåret i e-handeln inleddes med tvåsiffrig ökning.

Tillväxten i e-modehandeln landade på 13 procent under första kvartalet 2019 enligt e-barometern från Postnord i samarbete Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

”Att e-handla kläder har blivit mycket vanligt i många konsumentgrupper och modekedjorna befinner sig i ett kritiskt skede av den digitala omställningen”, skriver Postnord i rapporten.

Snittköpet i e-handeln när det handlar om mode ligger på 1 099 kronor vilket är något högre än snittköpet för modevaror handlade från utländska sajter som landar på 951 kronor.

Alltjämt handlar den svenska modekonsumenterna helst från Storbritannien, Tyskland och Kina.

Leveranstiden för utlandshandlat mode ligger i snitt på 10 dagar vilket inte hindrar 34 procent att återkomma till den butiken de tidigare handlat i från.

Läs också: Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

Anledningen till att den svenska modekonsumenten väljer att handla från utländska sajter har oftast med att göra med att varan inte finns i Sverige men också att priset var lägre eller att utbudet var större.

Sporthandeln hade en tillväxt om 12 procent i e-handeln under kvartalet, lägre än förväntat, och i rapporten konstateras att dåligt med snö slog mot sporthandeln. I sporthandeln ligger snittköpet på 1 239 kronor i Sverige och i princip samma belopp för utlandshandlade varor. 33 procent av kunderna återkommer till den butik de tidigare handlat i från och när det kommer till att varför kunder väljer att handla från utländska sajter så är det oftast på grund av priset.

”Branschen närmar sig stadigt den brytpunkt där all tillväxt sker på nätet, samtidigt som nya koncept växer fram i den fysiska handeln”, konstateras i rapporten och som ett fysisk exempel ger Postnord SGN Sports nya Bike Nation och ett annat är att Intersport nyligen introducerarade ”omnikanallabb” i fysisk butik där kunderna ska kunna prova nätbeställda varor, returnera eller byta varorna omedelbart samt beställa hemleverans.

Rapportens tema är hållbarhet och här konstateras att hållbarhet ger konkurrensfördelar. Tre av fyra uppger att de gör medvetna val när de e-handlar och fyra av tio försöker att alltid eller ofta välja aktivt. För e-handelskunderna är det allra viktigast med hållbarhet när de handlar livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter.

Läs också: Skohandeln växer kraftigt på nätet

”Inom exempelvis modehandeln har man länge arbetat med att ta fram olika märkningar som ska göra det lättare för konsumenten att välja hållbara alternativ”, skriver Postnord i rapporten. I rapporten framgår att e-handeln ger goda möjligheter för modeföretagen när konsumenterna kräver mer transparens och i rapporten lyfts Filippa K och H&M fram för att företagen redovisar exempelvis i vilken fabrik som ett visst plagg tillverkats. Hållbarheten slår också igenom på leverans och hållbarhet och och tre av fyra konsumenter uppger att de skulle kunna betala mer för mer hållbara leveranser.

Av de tillfrågade i rapporten uppger 33 procent att det är mycket viktigt att modevaror som köps på nätet är producerade och levererade med högsta möjliga hållbarhetshänsyn till miljö, människor, djur och 44 procent tycker att det är ganska viktigt.

Inte oväntat växer mobilen som nav i köpupplevelsen och inköp och i rapporten framgår att nära hälften, 49 procent, av alla som e-handlade under första kvartalet 2019 gjorde det via mobilen. Andelen som handlar med mobilen har nästan fördubblats på bara tre år, ett skifte som medför utmaningar för e-handlarna vad gäller att anpassa kommunikation, sajt och betalningslösningar.

Totalt hade e-handeln en tillväxt om 15 procent under årets första kvartal och därmed inleddes e-handelsåret enligt rapporten väl.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Mässor i Italien ställs in

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.125