23948sdkhjf

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

I fokus på Retail Experince Live på Kistamässan i Stockholm är kundupplevelsen och kundbemötandet. 

En av dem som gjort det goda kundbemötandet och kundupplevelsen i fysisk butik till en affärsidé är Anton Granlund, vd för företaget Slash.ten och Global Retail som tidigare byggde upp G-Stars butiker i Sverige.

Med retailbyrån arbetar man med att hjälpa internationella och nationella varumärken att förbättra sin fysiska retail och uppdraget kan vara allt från att  bemanna och driva butiker till att  hjälpa företag att bygga hela koncept eller ta fram plan för kommunikation. 

Grundtesen från Anton Granlund är att även om man i dag pratar väldigt mycket inom retail i termer av av digitalisering och teknisk integration så är det absolut mest viktiga fortfarande kundmötet.

— Vi måste helt enkelt sluta tänka att kundresan i butiken slutar vid kassan och transaktionen. Att transaktionen är målet och att butiken är slutdestinationen, en ändhållplats. Kunden behöver tas om hand både innan och även långt efter det att köpet gått igenom. Eller även om något transaktion inte sker då, menar Anton Granlund. 

Läs också: Branschprofiler gästar nyhetsstudio under retailmässan

Visst, presentera och sälja produkter är uppgiften men Anton Granlund uppmanar retailers att sluta fokusera på budskap och gamla tiders marknadsföring och istället erbjuda kunden den service som förväntas. Som exempel räknar han upp bland annat aktörer inom elektronikhandel som inte bara fokuserar på produkten utan även på exempelvis service och reparationer.

— I många fall behöver man börja om helt från början och inte lappa och laga och försöka fixa något som inte längre fungerar utan istället tänka nytt och starta om. Det är  naturligtvis lättare sagt än gjort om man står där med en kedja av butiker men likväl måste man ställa sig frågan varför den fysiska butiken ska finnas och vilket innehållet ska vara, säger Anton Granlund. 

Han betonar också vikten av att mäta i nya kpi:er som bland annat tid; hur länge stannar kunden i butik och hur används den tiden. Det går inte längre att bara mäta hur bra vi är på att ta hand om kunden genom försäljning och definitivt inte genom att tävla i försäljning. Nya mätverktyg behöver tas fram, menar Anton Granlund.

Passa på att investera i design och bjud på något som sticker ut och engagerar kunden och jobba tillsammans i team i butikerna är andra råd.

Läs också: NA-KD öppnar pop up i Mos

— Själv gillar jag outdoor och tycker om att gå in i butiker med utrustning men jag bryr mig inte så mycket  om varumärkenas budskap. Jag vill kunna titta och känna på olika typer av utrustning och gärna från olika varumärken. Jag ser mycket fram emot nya NK Sport som öppnar i höst och har som ambition att erbjuda ett noga kurerat innehåll i en spännande miljö.

Allt kan dock kokas ned till att alla detaljhandlare i dag bör ställa sig frågan; vad ska den fysiska miljön bestå i och vad ska butik vara och hur ska jag fylla utrymmet?

— Ja, för tiden när det bara gick att stoppa in produkterna och trycka ut sitt budskap är för länge sedan förbi; kunden behöver bli omhändertagen och inspirerad.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Maxjenny till Mood

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.214