23948sdkhjf

WeSC minskade förlusten och ökade försäljningen

Nettoomsättningen ökade med 25 procent till 11,7 miljoner kronor (9,3) under årets första kvartal, januari till mars.

”Försäljningsökningen kommer från den Nordamerikanska marknaden där vi ser en fortsatt positiv tillväxttrend och förbättrade marginaler”, skriver bolaget i rapporten. Ökningen drivs av wholesale medan retail bedöms fortfarande som utmanande.

Rörelseresultatet förbättrades rejält till -2,7 miljoner kronor (-9,2)  och resultat efter skatt uppgick till -1,3 miljoner kronor (-9,2).

Bruttomarginalen för perioden uppgick till 45,3 procent (22,6) och att den är högre beror enligt rapporten på det arbete som gjorts ”avseende bolagets inköp har haft avsedd effekt”. Därtill har bolaget skurit i det operativa konstnaderna som minskat med 28 procent enligt kvartalsrapporten.

I rapporten skriver bolaget att utöver egen direktförsäljning har varumärket genom licenspartner ytterligare omsättning under första kvartalet om ca 3,8 miljoner kronor i varumärkesomsättning. Ytterligare ett licensavtal har tecknats avseende accessoarer för Nordamerika med Concept One Accessories som kommer att lanseras våren 2020.

Genomförsäljningen hos våra nyckelkunder samt våra online-partners har varit bra för vår vår/sommar kollektionen 2019”, skriver bolagets vd Joseph Janus i rapporten och uppger även att införsäljning av höst- och vinterkollektionen har lett till ökade förordernivåer framför allt i Nordamerika och att responsen varit positiv på flera marknader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08