23948sdkhjf

WeSC minskade förlusten och ökade försäljningen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nettoomsättningen ökade med 25 procent till 11,7 miljoner kronor (9,3) under årets första kvartal, januari till mars.

”Försäljningsökningen kommer från den Nordamerikanska marknaden där vi ser en fortsatt positiv tillväxttrend och förbättrade marginaler”, skriver bolaget i rapporten. Ökningen drivs av wholesale medan retail bedöms fortfarande som utmanande.

Rörelseresultatet förbättrades rejält till -2,7 miljoner kronor (-9,2)  och resultat efter skatt uppgick till -1,3 miljoner kronor (-9,2).

Bruttomarginalen för perioden uppgick till 45,3 procent (22,6) och att den är högre beror enligt rapporten på det arbete som gjorts ”avseende bolagets inköp har haft avsedd effekt”. Därtill har bolaget skurit i det operativa konstnaderna som minskat med 28 procent enligt kvartalsrapporten.

I rapporten skriver bolaget att utöver egen direktförsäljning har varumärket genom licenspartner ytterligare omsättning under första kvartalet om ca 3,8 miljoner kronor i varumärkesomsättning. Ytterligare ett licensavtal har tecknats avseende accessoarer för Nordamerika med Concept One Accessories som kommer att lanseras våren 2020.

Genomförsäljningen hos våra nyckelkunder samt våra online-partners har varit bra för vår vår/sommar kollektionen 2019”, skriver bolagets vd Joseph Janus i rapporten och uppger även att införsäljning av höst- och vinterkollektionen har lett till ökade förordernivåer framför allt i Nordamerika och att responsen varit positiv på flera marknader.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Nyhetsbrev

Panorama Berlin till Tempelhof

Arkiv

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.124