23948sdkhjf

Ökad rörelseförlust för Boozt

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

E-handelsbolaget Boozt redovisar ett resultat efter skatt på -20,2 miljoner kronor för det första kvartalet 2019 (-11,2).

Nettoomsättningen uppgick till 712 miljoner kronor (552). Den organiska tillväxten uppgick till 29,1 procent.

Nettoomsättningsökningen drevs av en tillväxt med 25,3 procent i Boozt.com och 104 procent i Booztlet.com.

"De allmänna marknadsvillkoren i klädbranschen påverkades under första kvartalet av konsekvenser från den utmanande marknadssituationen som rådde under den sista delen av 2018.

Den långa sommaren 2018 i kombination med en varm höst innebar lägre efterfrågan på höst/vinter-varor med höga lagernivåer i branschen som följd. Det bidrog till högre rabatter under första kvartalets traditionella försäljningsperiod", skriver Boozt i rapporten. Bruttoresultatet blev 270 miljoner kronor (218) vilket gav en bruttomarginal på 37,9 procent (39,1). "Den försämrade bruttomarginalen drevs av ökad kampanjintensivitet för att försäkra oss om en fortsatt sund lagersammansättning på en marknad med höga lagernivåer till följd av den sena starten på höst/vintersäsongen", skriver Boozt.

Rörelseresultatet blev -21,0 miljoner kronor (-6,4) och rörelsemarginalen var -2,9 procent (-1,2). "Minskningen drevs av den sjunkande bruttomarginalen och ett lägre genomsnittligt ordervärde, vilket påverkade alla nyckeltal för rörelsekostnader negativt", skriver Boozt. Boozt upprepar den prognos som lämnades i februari om att bolaget förväntar sig en tillväxt på över 27 procent helåret 2019 och att den justerade rörelsemarginalen ska förbättras jämfört med 2018.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zara sprängde miljardvallen

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Nyhetsbrev

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Arkiv

Här öppnar JC

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Eton drar upp leveranstempot

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Monki startar community

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.121