23948sdkhjf

Aplace återöppnar i ny miljö

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Efter nio år i Brunogallerian på Götgatan på Södermalm i Stockholm bygger Aplace, grundat av Kristian Rajnai och Kalle Tollmar, om ytan och återöppnar igen efter en ”total makeover” fredag den 17 maj.

Det nya butikskonceptet har tagits fram av Ray Atelier i samarbete med Aplace och beskrivs som skandinaviskt i form och kreativitet och med för konceptet de tongivande materialval som tegel, stål, sand, sten trä, textil och glas.

I entrén har tegel från Sveriges äldsta tegelbruk fått sätta tonen och i provhytterna har pallar skapade av studenter vid Beckmans Designhögskola plockats in. Därtill finns detaljer som formgivaren Kajsa Melchior Erikssons sandpodier, som nyligen ställdes ut i Milano, i inredningen.

Butiksytan har också fått  tydlig indelningen även för skönhet, inredning och barnmode och en pop up-yta där olika aktörer ska rymmas, först ut är second hand och i höst väntar Teengage Engineering. I barnmodedelen har Göteborgsbaserade barnmodemärket Blaou plockats in och därmed blir Aplace märkets första fysiska återförsäljare. 
”Det känns jätteroligt att Aplace blir vårt första skyltfönster utåt, det finns så många potentiella Blaou kunder som kanske inte handlar på nätet utan vill klämma och känna när det gäller ett nytt varumärke” skriver grundarna Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen, grundarna av Blaou i ett mejl till Habit.

Aplace har haft utförsäljning i grannlokalen i Brunogallerian under ombyggnationstiden. Ytstorleken på butiken blir dock densamma även efter renoveringen.

Aplace omfattar i dag tre fysiska butiker, förutom Götgatan 36, även på Davidshallsgatan 14 i Malmö och Pearl second hand på Långholmsgatan i Hornstull i Stockholm samt e-handel. Konceptet skapades 2005 och sedan 2007 finns butikskonceptet i sin nuvarande form.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Maxjenny till Mood

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.128