23948sdkhjf

Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Efter nio år i Brunogallerian på Götgatan på Södermalm i Stockholm bygger Aplace, grundat av Kristian Rajnai och Kalle Tollmar, om ytan och återöppnar igen efter en ”total makeover” fredag den 17 maj.

Det nya butikskonceptet har tagits fram av Ray Atelier i samarbete med Aplace och beskrivs som skandinaviskt i form och kreativitet och med för konceptet de tongivande materialval som tegel, stål, sand, sten trä, textil och glas.

I entrén har tegel från Sveriges äldsta tegelbruk fått sätta tonen och i provhytterna har pallar skapade av studenter vid Beckmans Designhögskola plockats in. Därtill finns detaljer som formgivaren Kajsa Melchior Erikssons sandpodier, som nyligen ställdes ut i Milano, i inredningen.

Butiksytan har också fått  tydlig indelningen även för skönhet, inredning och barnmode och en pop up-yta där olika aktörer ska rymmas, först ut är second hand och i höst väntar Teengage Engineering. I barnmodedelen har Göteborgsbaserade barnmodemärket Blaou plockats in och därmed blir Aplace märkets första fysiska återförsäljare. 
”Det känns jätteroligt att Aplace blir vårt första skyltfönster utåt, det finns så många potentiella Blaou kunder som kanske inte handlar på nätet utan vill klämma och känna när det gäller ett nytt varumärke” skriver grundarna Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen, grundarna av Blaou i ett mejl till Habit.

Aplace har haft utförsäljning i grannlokalen i Brunogallerian under ombyggnationstiden. Ytstorleken på butiken blir dock densamma även efter renoveringen.

Aplace omfattar i dag tre fysiska butiker, förutom Götgatan 36, även på Davidshallsgatan 14 i Malmö och Pearl second hand på Långholmsgatan i Hornstull i Stockholm samt e-handel. Konceptet skapades 2005 och sedan 2007 finns butikskonceptet i sin nuvarande form.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156