23948sdkhjf

Hallå där Lotta Eriksson…

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

vice vd för Daymaker som också är stolt partner till nya kategorin Årets kunddrivna ledarskap i Habit Modegalan.

Det nya priset Årets Kundddrivna Ledarskap delas ut en ledare för ett svenskt företag inom mode, skor och/eller accessoarer som arbetar tydligt och framgångsrikt med att skapa en kundupplevelse som håller hög och jämn nivå genom hela kedjan – alla dagar i veckan. Priset delas ut under Habit Modegalan som äger rum på Grand Hôtel i Stockholm den 3 december.

Varför vill ni skapa kategorin Årets kunddrivna ledarskap?

– Vi på Daymaker är helt övertygade om att det är ledarnas ansvar att skapa den bästa kundupplevelsen. Det kan omöjligt bara vara en enskild säljares ansvar. Som med allt annat man vill bli bäst på måste man ha en tydlig målbild och ledaren måste också förmedla det till alla, även de som inte direkt möter kunderna. Ledarna behöver coacha, träna och utveckla sitt team i just detta.

 Varför är kundmötet så viktigt?

– Vi vet att varje kundmöte spelar roll och är avgörande för hur kunderna upplever ett företag. Det betyder att upplevelsen av ett varumärke kan påverkas av ett enskilt möte. Därför behöver alla kundmöten vara viktiga och bra; 100 av 100.

 Vad kännetecknar ledare som har kunden i fokus?

– De får in kundfokus, utifrån och in, i allt de gör. I alla beslut, i allt vi säger och skriver, i det vi följer upp och ger feed-back på är utifrån kundens perspektiv.

De är ledare som också har en tydlig kunskap om vad som är viktigt för deras kunder och det vet de genom externa kundundersökningar men också genom de medarbetare som faktiskt möter kund. Dessa ledare lyckas förmedla en tydlig målbild ur ett kundperspektiv och arbetar efter hur vad ska våra kunder känna/uppleva hos oss, de skapar förutsättningar för de som möter kund och tränar på att bli riktigt bra.

Är modebranschen generellt dålig på kundmötet?

– Jag tror att modebranschen skulle kunna dra nytta av att titta på andra branscher och aktörer också. Det skulle skapa perspektiv. Det kan vara att dra lärdomar om hur företag inom elektronikbranschen, mäklare eller ett hotell arbetar med kundmötet. Det viktigaste när det kommer till att göra förändringar som också märks snabbt för kunden och är hållbart över tid är ledare som ”håller i” och jobbar på. Det vi mäter, följer upp och tränar på – det är också det vi blir bäst på.

För att vinna ledarskapspriset  ska personen ha tydliga mål för hur kunden ska uppleva företaget, prioritera kundmötet högt i företaget ochmdet ska också vara väl synligt för kunden. Personen ska ha engagerat hela företaget i arbetet med att skapa den bästa kundupplevelsen och ska ha engagerat samtliga medarbetare att ta ansvar för kundmötet och kundupplevelsen. Arbetet ska uppvisa goda resultat i kundmätningar. 

I juryn för Årets kunddrivna ledarskap sitter
Lotta Eriksson, Daymaker
Inger Efraimsdotter, Rött
Anton Granlund, Slashten
Fredrik Ågren, KS Scandinavia AB
Juryordförande: Freddy Bustos, Habit Sko & Mode

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Mässor i Italien ställs in

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.125