23948sdkhjf

Hallå där Lotta Eriksson…

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

vice vd för Daymaker som också är stolt partner till nya kategorin Årets kunddrivna ledarskap i Habit Modegalan.

Det nya priset Årets Kundddrivna Ledarskap delas ut en ledare för ett svenskt företag inom mode, skor och/eller accessoarer som arbetar tydligt och framgångsrikt med att skapa en kundupplevelse som håller hög och jämn nivå genom hela kedjan – alla dagar i veckan. Priset delas ut under Habit Modegalan som äger rum på Grand Hôtel i Stockholm den 3 december.

Varför vill ni skapa kategorin Årets kunddrivna ledarskap?

– Vi på Daymaker är helt övertygade om att det är ledarnas ansvar att skapa den bästa kundupplevelsen. Det kan omöjligt bara vara en enskild säljares ansvar. Som med allt annat man vill bli bäst på måste man ha en tydlig målbild och ledaren måste också förmedla det till alla, även de som inte direkt möter kunderna. Ledarna behöver coacha, träna och utveckla sitt team i just detta.

 Varför är kundmötet så viktigt?

– Vi vet att varje kundmöte spelar roll och är avgörande för hur kunderna upplever ett företag. Det betyder att upplevelsen av ett varumärke kan påverkas av ett enskilt möte. Därför behöver alla kundmöten vara viktiga och bra; 100 av 100.

 Vad kännetecknar ledare som har kunden i fokus?

– De får in kundfokus, utifrån och in, i allt de gör. I alla beslut, i allt vi säger och skriver, i det vi följer upp och ger feed-back på är utifrån kundens perspektiv.

De är ledare som också har en tydlig kunskap om vad som är viktigt för deras kunder och det vet de genom externa kundundersökningar men också genom de medarbetare som faktiskt möter kund. Dessa ledare lyckas förmedla en tydlig målbild ur ett kundperspektiv och arbetar efter hur vad ska våra kunder känna/uppleva hos oss, de skapar förutsättningar för de som möter kund och tränar på att bli riktigt bra.

Är modebranschen generellt dålig på kundmötet?

– Jag tror att modebranschen skulle kunna dra nytta av att titta på andra branscher och aktörer också. Det skulle skapa perspektiv. Det kan vara att dra lärdomar om hur företag inom elektronikbranschen, mäklare eller ett hotell arbetar med kundmötet. Det viktigaste när det kommer till att göra förändringar som också märks snabbt för kunden och är hållbart över tid är ledare som ”håller i” och jobbar på. Det vi mäter, följer upp och tränar på – det är också det vi blir bäst på.

För att vinna ledarskapspriset  ska personen ha tydliga mål för hur kunden ska uppleva företaget, prioritera kundmötet högt i företaget ochmdet ska också vara väl synligt för kunden. Personen ska ha engagerat hela företaget i arbetet med att skapa den bästa kundupplevelsen och ska ha engagerat samtliga medarbetare att ta ansvar för kundmötet och kundupplevelsen. Arbetet ska uppvisa goda resultat i kundmätningar. 

I juryn för Årets kunddrivna ledarskap sitter
Lotta Eriksson, Daymaker
Inger Efraimsdotter, Rött
Anton Granlund, Slashten
Fredrik Ågren, KS Scandinavia AB
Juryordförande: Freddy Bustos, Habit Sko & Mode

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Outletbutik för Morris

Anine Bing i designsamarbete

Tar fram t-shirt baserad på restlager till hudvårdsföretag.

E-handelspris till Twist & Tango

Jobb & Karriär
Ny ordförande i Svensk Form

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

1

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Klarna öppnar pop up-butik

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Bada i CDLP

Byter Bruket mot Tuna Park

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Wood Wood öppnar i London

Här stänger Åhléns också

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.148