23948sdkhjf

Hallå där Lotta Eriksson…

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

vice vd för Daymaker som också är stolt partner till nya kategorin Årets kunddrivna ledarskap i Habit Modegalan.

Det nya priset Årets Kundddrivna Ledarskap delas ut en ledare för ett svenskt företag inom mode, skor och/eller accessoarer som arbetar tydligt och framgångsrikt med att skapa en kundupplevelse som håller hög och jämn nivå genom hela kedjan – alla dagar i veckan. Priset delas ut under Habit Modegalan som äger rum på Grand Hôtel i Stockholm den 3 december.

Varför vill ni skapa kategorin Årets kunddrivna ledarskap?

– Vi på Daymaker är helt övertygade om att det är ledarnas ansvar att skapa den bästa kundupplevelsen. Det kan omöjligt bara vara en enskild säljares ansvar. Som med allt annat man vill bli bäst på måste man ha en tydlig målbild och ledaren måste också förmedla det till alla, även de som inte direkt möter kunderna. Ledarna behöver coacha, träna och utveckla sitt team i just detta.

 Varför är kundmötet så viktigt?

– Vi vet att varje kundmöte spelar roll och är avgörande för hur kunderna upplever ett företag. Det betyder att upplevelsen av ett varumärke kan påverkas av ett enskilt möte. Därför behöver alla kundmöten vara viktiga och bra; 100 av 100.

 Vad kännetecknar ledare som har kunden i fokus?

– De får in kundfokus, utifrån och in, i allt de gör. I alla beslut, i allt vi säger och skriver, i det vi följer upp och ger feed-back på är utifrån kundens perspektiv.

De är ledare som också har en tydlig kunskap om vad som är viktigt för deras kunder och det vet de genom externa kundundersökningar men också genom de medarbetare som faktiskt möter kund. Dessa ledare lyckas förmedla en tydlig målbild ur ett kundperspektiv och arbetar efter hur vad ska våra kunder känna/uppleva hos oss, de skapar förutsättningar för de som möter kund och tränar på att bli riktigt bra.

Är modebranschen generellt dålig på kundmötet?

– Jag tror att modebranschen skulle kunna dra nytta av att titta på andra branscher och aktörer också. Det skulle skapa perspektiv. Det kan vara att dra lärdomar om hur företag inom elektronikbranschen, mäklare eller ett hotell arbetar med kundmötet. Det viktigaste när det kommer till att göra förändringar som också märks snabbt för kunden och är hållbart över tid är ledare som ”håller i” och jobbar på. Det vi mäter, följer upp och tränar på – det är också det vi blir bäst på.

För att vinna ledarskapspriset  ska personen ha tydliga mål för hur kunden ska uppleva företaget, prioritera kundmötet högt i företaget ochmdet ska också vara väl synligt för kunden. Personen ska ha engagerat hela företaget i arbetet med att skapa den bästa kundupplevelsen och ska ha engagerat samtliga medarbetare att ta ansvar för kundmötet och kundupplevelsen. Arbetet ska uppvisa goda resultat i kundmätningar. 

I juryn för Årets kunddrivna ledarskap sitter
Lotta Eriksson, Daymaker
Inger Efraimsdotter, Rött
Anton Granlund, Slashten
Fredrik Ågren, KS Scandinavia AB
Juryordförande: Freddy Bustos, Habit Sko & Mode

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.156