Campadre fälld av RO
En privatperson har anmält shopping- och medlemssajten Campadre till Reklamombudsmannen för en reklamkampanj som anmälaren menar är objektifierande.
RO har gått på anmälarens linje och finner reklamen könsdiskriminerande.
RO menar att kvinnan framställs som ett sexobjekt i pose och klädsel som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.
Reklamen, som fanns på e-handlarens sajt, visade en kvinna som står gränsle över ett tennisnät med en uppdragen klänning som knappt täcker hennes underliv och där det ser ut som att hon inte bär några underkläder.
Annonsören Campadre Scandinavia har valt att inte yttra sig över anmälan.
Tidigare i år gick Reklamombudsmannen ut och berättade besluten rörande könsdiskriminerande reklam minskade signifikant 2018 jämfört med året innan.
RO tog i fjol emot 68 anmälningar mot könsdiskriminande reklam som ledde till 66 beslut vilket var en nedgång jämfört med 2017 då RO tog emot 134 anmälningar mot könsdiskriminerande reklam som resulterade i 86 beslut.
– Det är en tydlig trend att anmälningar mot reklam som konsumenter anser är könsdiskriminerande minskat under de senaste åren. Det är positivt och visar att reklambranschen förstår att denna typ av kommunikation inte fungerar, säger Elisabeth Trotzig, reklamobudsman i en kommentar.