23948sdkhjf

Campadre fälld av RO

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Reklamombudsmannen finner en damklädeskampanj könsdiskriminerande.

En privatperson har anmält shopping- och medlemssajten Campadre till Reklamombudsmannen för en reklamkampanj som anmälaren menar är objektifierande. 

RO har gått på anmälarens linje och finner reklamen könsdiskriminerande.

RO menar att kvinnan framställs som ett sexobjekt i pose och klädsel som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.

Reklamen, som fanns på e-handlarens sajt,  visade en kvinna som står gränsle över ett tennisnät med en uppdragen klänning som knappt täcker hennes underliv och där det ser ut som att hon inte bär några underkläder.

Annonsören Campadre Scandinavia har valt att inte yttra sig över anmälan.

Tidigare i år gick Reklamombudsmannen ut och berättade besluten rörande könsdiskrimin­erande reklam minskade signifikant 2018 jämfört med året innan.

RO tog i fjol  emot 68 anmälningar mot könsdiskriminande reklam som ledde till 66 beslut vilket var en nedgång jämfört med 2017 då RO tog emot 134 anmälningar mot könsdiskriminerande reklam som resulterade i 86 beslut.

– Det är en tydlig trend att anmälningar mot reklam som konsumenter anser är könsdiskriminerande minskat under de senaste åren. Det är positivt och visar att reklambranschen förstår att denna typ av kommunikation inte fungerar, säger  Elisabeth Trotzig, reklamobudsman i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.148