23948sdkhjf

Ny duo ska öka takten hos Deichmann

Med ny vd och omnikanalchef ska den tyska skokoncernen stärka greppet om den svenska marknaden.

Under innevarande år investerar skokoncernen ytterligare på den svenska marknaden bland annat genom att bygga om och modernisera befintliga butiker och optimera butiksnätet. Hittills har tre butiker i Sverige byggts om; i värmländska Töcksfors, i Angered i Göteborg och Liljeholmen i Stockholm och fler ombyggnationer är planerade för tredje kvartalet.

Leder arbetat i Skandinavien gör sedan 1 januari Thomas Christensen på posten som ny vd för regionen och det svenska moderbolaget.

Han tillträdde tjänsten efter att ha varit verksam i bolaget sedan i augusti i fjol och efterträdde Ann Katrin Faurschou som enligt Deichmann lämnade skokedjan genom ömsesidig överenskommelse och efter knappt ett år som vd.

Thomas Christensen har ett långt förflutet i modebranschen och har varit verksam hos bland andra New Yorker, Sand, Bestseller och Hugo Boss.

Förutom Thomas Christensen har skokedjan även rekryterat Andreas Malberg till det skandinaviska teamet. Han arbetar sedan i september i fjol som kedjans omnichannel manager med uppdraget att knyta samman digital försäljning med fysiska butiker och därmed stärka skokedjans kundupplevelse.

Deichmann öppnade första butiken i Sverige 2007 och har i dag 28 butiker från Malmö till Umeå.

Modebolaget Deichmanns bruttoförsäljning för 2018 landade på 5,8 miljarder euro  och koncernen har försäljning i 25 länder i Europa samt USA via 4 053 fysiska butiker, vilket är 64 fler än 2017, samt 40 nätbutiker, 4 nya e-handelsmarknader jämfört med 2017.

Mätt lokala valutor ökade koncernens försäljning med 2 procent i fjol och Deichmann sålde 178 miljoner par skor i fysiska butiker och via koncernens onlinebutiker.

- År 2018 var ett tufft år för modehandeln i Europa. Framförallt har det ständigt varma vädret haft en negativ inverkan på utvecklingen, säger Heinrich Deichmann, styrelseordförande i Deichmann i en kommentar till det gångna året som koncernen beskriver som  utmanande för hela koncernen. Tillväxten för Deichmann ska nu också ske i Kina med lanering på Tmall under första halvåret 2019 och därtill väntar etablering i Mellanöstern där skokoncernen för första gången inlett samarbete med en franschisepartner, Azadea-gruppen, för öppnandet av en butik i Dubai i sommar.

Därtill väntar etablering i Estland och Lettland under innevarande år.

Koncernen ska även expandera format för MyShoes, som för närvarande finns i Tyskland, Österrike och Schweiz, till nya marknader och de första butikerna i Polen väntar snart.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08