23948sdkhjf

Ny duo ska öka takten hos Deichmann

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med ny vd och omnikanalchef ska den tyska skokoncernen stärka greppet om den svenska marknaden.

Under innevarande år investerar skokoncernen ytterligare på den svenska marknaden bland annat genom att bygga om och modernisera befintliga butiker och optimera butiksnätet. Hittills har tre butiker i Sverige byggts om; i värmländska Töcksfors, i Angered i Göteborg och Liljeholmen i Stockholm och fler ombyggnationer är planerade för tredje kvartalet.

Leder arbetat i Skandinavien gör sedan 1 januari Thomas Christensen på posten som ny vd för regionen och det svenska moderbolaget.

Han tillträdde tjänsten efter att ha varit verksam i bolaget sedan i augusti i fjol och efterträdde Ann Katrin Faurschou som enligt Deichmann lämnade skokedjan genom ömsesidig överenskommelse och efter knappt ett år som vd.

Thomas Christensen har ett långt förflutet i modebranschen och har varit verksam hos bland andra New Yorker, Sand, Bestseller och Hugo Boss.

Förutom Thomas Christensen har skokedjan även rekryterat Andreas Malberg till det skandinaviska teamet. Han arbetar sedan i september i fjol som kedjans omnichannel manager med uppdraget att knyta samman digital försäljning med fysiska butiker och därmed stärka skokedjans kundupplevelse.

Deichmann öppnade första butiken i Sverige 2007 och har i dag 28 butiker från Malmö till Umeå.

Modebolaget Deichmanns bruttoförsäljning för 2018 landade på 5,8 miljarder euro  och koncernen har försäljning i 25 länder i Europa samt USA via 4 053 fysiska butiker, vilket är 64 fler än 2017, samt 40 nätbutiker, 4 nya e-handelsmarknader jämfört med 2017.

Mätt lokala valutor ökade koncernens försäljning med 2 procent i fjol och Deichmann sålde 178 miljoner par skor i fysiska butiker och via koncernens onlinebutiker.

- År 2018 var ett tufft år för modehandeln i Europa. Framförallt har det ständigt varma vädret haft en negativ inverkan på utvecklingen, säger Heinrich Deichmann, styrelseordförande i Deichmann i en kommentar till det gångna året som koncernen beskriver som  utmanande för hela koncernen. Tillväxten för Deichmann ska nu också ske i Kina med lanering på Tmall under första halvåret 2019 och därtill väntar etablering i Mellanöstern där skokoncernen för första gången inlett samarbete med en franschisepartner, Azadea-gruppen, för öppnandet av en butik i Dubai i sommar.

Därtill väntar etablering i Estland och Lettland under innevarande år.

Koncernen ska även expandera format för MyShoes, som för närvarande finns i Tyskland, Österrike och Schweiz, till nya marknader och de första butikerna i Polen väntar snart.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zara sprängde miljardvallen

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Nyhetsbrev

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Arkiv

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Scorett utvecklar second hand-konceptet

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Monki startar community

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Digitalt butikskoncept prisat

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.18