23948sdkhjf

Ny duo ska öka takten hos Deichmann

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med ny vd och omnikanalchef ska den tyska skokoncernen stärka greppet om den svenska marknaden.

Under innevarande år investerar skokoncernen ytterligare på den svenska marknaden bland annat genom att bygga om och modernisera befintliga butiker och optimera butiksnätet. Hittills har tre butiker i Sverige byggts om; i värmländska Töcksfors, i Angered i Göteborg och Liljeholmen i Stockholm och fler ombyggnationer är planerade för tredje kvartalet.

Leder arbetat i Skandinavien gör sedan 1 januari Thomas Christensen på posten som ny vd för regionen och det svenska moderbolaget.

Han tillträdde tjänsten efter att ha varit verksam i bolaget sedan i augusti i fjol och efterträdde Ann Katrin Faurschou som enligt Deichmann lämnade skokedjan genom ömsesidig överenskommelse och efter knappt ett år som vd.

Thomas Christensen har ett långt förflutet i modebranschen och har varit verksam hos bland andra New Yorker, Sand, Bestseller och Hugo Boss.

Förutom Thomas Christensen har skokedjan även rekryterat Andreas Malberg till det skandinaviska teamet. Han arbetar sedan i september i fjol som kedjans omnichannel manager med uppdraget att knyta samman digital försäljning med fysiska butiker och därmed stärka skokedjans kundupplevelse.

Deichmann öppnade första butiken i Sverige 2007 och har i dag 28 butiker från Malmö till Umeå.

Modebolaget Deichmanns bruttoförsäljning för 2018 landade på 5,8 miljarder euro  och koncernen har försäljning i 25 länder i Europa samt USA via 4 053 fysiska butiker, vilket är 64 fler än 2017, samt 40 nätbutiker, 4 nya e-handelsmarknader jämfört med 2017.

Mätt lokala valutor ökade koncernens försäljning med 2 procent i fjol och Deichmann sålde 178 miljoner par skor i fysiska butiker och via koncernens onlinebutiker.

- År 2018 var ett tufft år för modehandeln i Europa. Framförallt har det ständigt varma vädret haft en negativ inverkan på utvecklingen, säger Heinrich Deichmann, styrelseordförande i Deichmann i en kommentar till det gångna året som koncernen beskriver som  utmanande för hela koncernen. Tillväxten för Deichmann ska nu också ske i Kina med lanering på Tmall under första halvåret 2019 och därtill väntar etablering i Mellanöstern där skokoncernen för första gången inlett samarbete med en franschisepartner, Azadea-gruppen, för öppnandet av en butik i Dubai i sommar.

Därtill väntar etablering i Estland och Lettland under innevarande år.

Koncernen ska även expandera format för MyShoes, som för närvarande finns i Tyskland, Österrike och Schweiz, till nya marknader och de första butikerna i Polen väntar snart.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Branschprofil moderator för Retaildagen

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

H&M testar biobränsle med Maersk

NA-KD öppnar pop up i Mos

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Pitti Uomo i siffror

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.123