23948sdkhjf

Rekordår för dansk modekoncern

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

2018 blev ännu ett gott år omsättningsmässigt för DK Company.

DK Company redovisar en rekordomsättning om 3,057 miljarder danska kronor för 2018 vilket är en ökning med 100 miljoner danska kronor i fjol. Resultatet före skatt landade på 240 miljoner kronor jämfört med 235 miljoner danska kronor 2017.

"Vi är glada att vi återigen presterar ett rekordresultat. 2018 var ett år präglat av europeisk värmerekord, vilket påverkade konsumenternas inköp av kläder. Det har därefter lett till väsentligt ökade nedskrivningar av lager, särskilt på de tyngre artiklarna, och blev därmed en utmaning på en marknad som redan kännetecknas av reaförsäljning och erbjudanden på en konkurrensutsatt marknad. Mot denna bakgrund är vi extremt stolta över att vi presterar tillväxt också 2018” skriver koncernchef och ägare Jens Poulsen i ett pressmeddelande.

DK Company har försäljning via återförsäljare, egen retail och online. Under fjolåret investerade koncernen i en ny e-handelsplattform för att också öka verksamheten och närvaron online. Därtill har koncernen flyttat e-handelslagret från Tjeckien till Polen.

För innevarande år förväntar sig koncernen ytterligare tillväxt och rekord i omsättning och resultat.

Året inleddes med att koncernen förvärvade Saint Tropez från IC Group och ser nu goda möjligheter till tillväxt i återförsäjarledet inte minst med det nyförvärvade modemärket.

DK Company omfattar 20 varumärken, däribland Gestuz, Kaffe, Dranella, Fransa, Karen by Simonsen och Inwear, som säljs via 16 000 återförsäljare och 200 helt eller delvis egenägda retailbutiker samt via egna e-handelsbutiker.

Koncernen har dotterbolag i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Belgien, Tyskland, Frankrike, Holland, Storbritannien, Schweiz, Spanien, Kanada, Kina samt representation i i Turkiet och Bangladesh.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.137