23948sdkhjf

Rekordår för dansk modekoncern

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

2018 blev ännu ett gott år omsättningsmässigt för DK Company.

DK Company redovisar en rekordomsättning om 3,057 miljarder danska kronor för 2018 vilket är en ökning med 100 miljoner danska kronor i fjol. Resultatet före skatt landade på 240 miljoner kronor jämfört med 235 miljoner danska kronor 2017.

"Vi är glada att vi återigen presterar ett rekordresultat. 2018 var ett år präglat av europeisk värmerekord, vilket påverkade konsumenternas inköp av kläder. Det har därefter lett till väsentligt ökade nedskrivningar av lager, särskilt på de tyngre artiklarna, och blev därmed en utmaning på en marknad som redan kännetecknas av reaförsäljning och erbjudanden på en konkurrensutsatt marknad. Mot denna bakgrund är vi extremt stolta över att vi presterar tillväxt också 2018” skriver koncernchef och ägare Jens Poulsen i ett pressmeddelande.

DK Company har försäljning via återförsäljare, egen retail och online. Under fjolåret investerade koncernen i en ny e-handelsplattform för att också öka verksamheten och närvaron online. Därtill har koncernen flyttat e-handelslagret från Tjeckien till Polen.

För innevarande år förväntar sig koncernen ytterligare tillväxt och rekord i omsättning och resultat.

Året inleddes med att koncernen förvärvade Saint Tropez från IC Group och ser nu goda möjligheter till tillväxt i återförsäjarledet inte minst med det nyförvärvade modemärket.

DK Company omfattar 20 varumärken, däribland Gestuz, Kaffe, Dranella, Fransa, Karen by Simonsen och Inwear, som säljs via 16 000 återförsäljare och 200 helt eller delvis egenägda retailbutiker samt via egna e-handelsbutiker.

Koncernen har dotterbolag i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Belgien, Tyskland, Frankrike, Holland, Storbritannien, Schweiz, Spanien, Kanada, Kina samt representation i i Turkiet och Bangladesh.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Arkiv

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.131