23948sdkhjf

Rekordår för dansk modekoncern

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

2018 blev ännu ett gott år omsättningsmässigt för DK Company.

DK Company redovisar en rekordomsättning om 3,057 miljarder danska kronor för 2018 vilket är en ökning med 100 miljoner danska kronor i fjol. Resultatet före skatt landade på 240 miljoner kronor jämfört med 235 miljoner danska kronor 2017.

"Vi är glada att vi återigen presterar ett rekordresultat. 2018 var ett år präglat av europeisk värmerekord, vilket påverkade konsumenternas inköp av kläder. Det har därefter lett till väsentligt ökade nedskrivningar av lager, särskilt på de tyngre artiklarna, och blev därmed en utmaning på en marknad som redan kännetecknas av reaförsäljning och erbjudanden på en konkurrensutsatt marknad. Mot denna bakgrund är vi extremt stolta över att vi presterar tillväxt också 2018” skriver koncernchef och ägare Jens Poulsen i ett pressmeddelande.

DK Company har försäljning via återförsäljare, egen retail och online. Under fjolåret investerade koncernen i en ny e-handelsplattform för att också öka verksamheten och närvaron online. Därtill har koncernen flyttat e-handelslagret från Tjeckien till Polen.

För innevarande år förväntar sig koncernen ytterligare tillväxt och rekord i omsättning och resultat.

Året inleddes med att koncernen förvärvade Saint Tropez från IC Group och ser nu goda möjligheter till tillväxt i återförsäjarledet inte minst med det nyförvärvade modemärket.

DK Company omfattar 20 varumärken, däribland Gestuz, Kaffe, Dranella, Fransa, Karen by Simonsen och Inwear, som säljs via 16 000 återförsäljare och 200 helt eller delvis egenägda retailbutiker samt via egna e-handelsbutiker.

Koncernen har dotterbolag i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Belgien, Tyskland, Frankrike, Holland, Storbritannien, Schweiz, Spanien, Kanada, Kina samt representation i i Turkiet och Bangladesh.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Filippa K:s finanschef slutar

Butiksnytt
Flygplatsbutik för Newbie

Jobb & Karriär
Från Kappahl till Intersport

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Nyhetsbrev

Guldknappen till Haglöfs

Arkiv

Flexibilitet, snabba leveranser och grön kompensation

Kunderna styr framtidens logistiklösningar

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.177