23948sdkhjf

Rekordår för dansk modekoncern

2018 blev ännu ett gott år omsättningsmässigt för DK Company.

DK Company redovisar en rekordomsättning om 3,057 miljarder danska kronor för 2018 vilket är en ökning med 100 miljoner danska kronor i fjol. Resultatet före skatt landade på 240 miljoner kronor jämfört med 235 miljoner danska kronor 2017.

"Vi är glada att vi återigen presterar ett rekordresultat. 2018 var ett år präglat av europeisk värmerekord, vilket påverkade konsumenternas inköp av kläder. Det har därefter lett till väsentligt ökade nedskrivningar av lager, särskilt på de tyngre artiklarna, och blev därmed en utmaning på en marknad som redan kännetecknas av reaförsäljning och erbjudanden på en konkurrensutsatt marknad. Mot denna bakgrund är vi extremt stolta över att vi presterar tillväxt också 2018” skriver koncernchef och ägare Jens Poulsen i ett pressmeddelande.

DK Company har försäljning via återförsäljare, egen retail och online. Under fjolåret investerade koncernen i en ny e-handelsplattform för att också öka verksamheten och närvaron online. Därtill har koncernen flyttat e-handelslagret från Tjeckien till Polen.

För innevarande år förväntar sig koncernen ytterligare tillväxt och rekord i omsättning och resultat.

Året inleddes med att koncernen förvärvade Saint Tropez från IC Group och ser nu goda möjligheter till tillväxt i återförsäjarledet inte minst med det nyförvärvade modemärket.

DK Company omfattar 20 varumärken, däribland Gestuz, Kaffe, Dranella, Fransa, Karen by Simonsen och Inwear, som säljs via 16 000 återförsäljare och 200 helt eller delvis egenägda retailbutiker samt via egna e-handelsbutiker.

Koncernen har dotterbolag i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Belgien, Tyskland, Frankrike, Holland, Storbritannien, Schweiz, Spanien, Kanada, Kina samt representation i i Turkiet och Bangladesh.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078