23948sdkhjf

E.Salmonson öppnar butik: ”fritidsgård för moderna hantverkare”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Göteborgsbaserade E.Salmonson öppnar butik, showroom och verkstad i anrika Antikhallarna i Göteborg på fredag den 3 maj. Lokalen delar grundaren Erik Salmonson med sadelmakare Pelle Hedeblom, som tillverkar märkets bälten och lädervaror.

Erik Salmonson beskriver butikssatsningen som en ”fritidsgård för moderna hantverkare” och vänder sig till konsumenten och nyfikna som vill få komma närmare produkterna.

– Det känns extremt roligt att faktiskt tvingas ta på sig byxor och komma ut och möta kunderna på ett nytt och fysiskt sätt. Tidigare har all försäljning skett via e-handel vilket är effektivt men också ganska tråkigt. När alla barskt pekar på butiksdöd känns det faktiskt helt rätt att öppna showroom med en fysisk butik, säger Erik Salmonson, företagets grundare i enkommentar.

I sortimentet finns numera även tröjor som till exempel extra mjuka skotska Shetlandströjor borstade med torkade tisteln Kardvädd och handstickade tröjor inspirerade av en den danska tatueraren Holger Jürgens, ”Tattoo-Holger”, från 1930-talet.

Därtill finns bland annat skjortor, badlakan av lin och näverväskor, med detaljer i vegetabiliskt läder, i sortimentet. Väskorna är framtagna i samarbete med slöjdaren Gunilla Andersson.

– Mitt grundfundament för alla produkter är att personen som köper dem ska vilja ha kvar- och använda dem väldigt, väldigt länge. För att lyckas med det måste produkten ha en bakgrund, ett tillverkningssätt och en känsla som gör att den laddas med ett värde betydligt högre än bara det ekonomiska. Det här är helt avgörande och något som jag hoppas att allt fler börjar inse, både kunder och producenter, säger Erik Salmonson.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

H&M-butik i ny stass

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Nelly söker ny logistiklösning

Nyhetsbrev

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Arkiv

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Modebolaget letar inte bara nytt butiksläge i Stockholms city utan även ny vd då Magnus Åberg lämnade posten i slutet av juni i år.

By Malina lanserar sportplagg

Modemärket breddar ånyo kollektionen.

Här stänger H&M

Avavav flyttar fokus

Ilse Jacobsen satsar i Sverige

Trädgårdsprofil i Indiskas kampanj

Ny storägare i Caliroots

Här öppnar Newbie härnäst

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Miljömärkt på mässan

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Tolv till Illum

Nu öppnar Depop fysiskt i Europa

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Får Jott på sin lott

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.149