23948sdkhjf

Resultattapp för Sportamore

Sportamores försämrade rörelseresultat i det första kvartalet förklaras av icke realiserade skalfördelar tillsammans med ett lägre genomsnittligt ordervärde.

"Koncernens rörelsekostnader exklusive varukostnader har ett mindre linjärt samband med omsättning än tidigare vilket givetvis är gynnsamt vid tillväxt men med en lägre omsättning i perioden får detta en negativ inverkan", skriver bolaget i sin delårsrapport.

Rörelseresultatet i kvartalet blev -9,8 miljoner kronor (1,3). Resultat efter skatt landade på - 7,2 miljoner kronor för det första kvartalet 2019 (0,3). Nettoomsättningen uppgick till 238 miljoner kronor (210), motsvarande en försäljningstillväxt på 13,3 procent (20,9).

"Vi vidmakthåller att 2019 på helårsbasis väntas generera förbättrat resultat jämfört med 2018 samtidigt som kundbasens starka tillväxt ökar den framtida potentialen. Vi gör också bedömningen att fortsatt effektivisering kommer att bidra till förbättrad kostnadsstruktur under kommande kvartal", skriver bolaget vidare.

Sportamores varulager betecknas som fortsatt kurant, där mindre än 16 procent är äldre än sex månader. Bolaget har dock en större mängd vintervaror kvar i lager än föregående år. "Dessa kommer att belasta det totala varulagret fram till hösten då vi bedömer att de återigen kan säljas till planerad marginal. I övrigt har vi ett välfyllt lager av säsongsaktuella varor - redo att möta våren och sommaren 2019 med accelererande tillväxt. Vi vidmakthåller vår ambition att under året öka lageromsättningshastigheten", skriver Sportamore.

Bolagets kundbas sägs växa planenligt med en fortsatt accelererande årstillväxttakt och uppgår nu till 1.011.000 aktiva kunder. Dessutom ser Sportamore en fortsatt positiv trend i antalet order per aktiv kund "vilket över tid ger en fin hävstång för ordertillväxt".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078