23948sdkhjf

Resultattapp för Sportamore

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Sportamores försämrade rörelseresultat i det första kvartalet förklaras av icke realiserade skalfördelar tillsammans med ett lägre genomsnittligt ordervärde.

"Koncernens rörelsekostnader exklusive varukostnader har ett mindre linjärt samband med omsättning än tidigare vilket givetvis är gynnsamt vid tillväxt men med en lägre omsättning i perioden får detta en negativ inverkan", skriver bolaget i sin delårsrapport.

Rörelseresultatet i kvartalet blev -9,8 miljoner kronor (1,3). Resultat efter skatt landade på - 7,2 miljoner kronor för det första kvartalet 2019 (0,3). Nettoomsättningen uppgick till 238 miljoner kronor (210), motsvarande en försäljningstillväxt på 13,3 procent (20,9).

"Vi vidmakthåller att 2019 på helårsbasis väntas generera förbättrat resultat jämfört med 2018 samtidigt som kundbasens starka tillväxt ökar den framtida potentialen. Vi gör också bedömningen att fortsatt effektivisering kommer att bidra till förbättrad kostnadsstruktur under kommande kvartal", skriver bolaget vidare.

Sportamores varulager betecknas som fortsatt kurant, där mindre än 16 procent är äldre än sex månader. Bolaget har dock en större mängd vintervaror kvar i lager än föregående år. "Dessa kommer att belasta det totala varulagret fram till hösten då vi bedömer att de återigen kan säljas till planerad marginal. I övrigt har vi ett välfyllt lager av säsongsaktuella varor - redo att möta våren och sommaren 2019 med accelererande tillväxt. Vi vidmakthåller vår ambition att under året öka lageromsättningshastigheten", skriver Sportamore.

Bolagets kundbas sägs växa planenligt med en fortsatt accelererande årstillväxttakt och uppgår nu till 1.011.000 aktiva kunder. Dessutom ser Sportamore en fortsatt positiv trend i antalet order per aktiv kund "vilket över tid ger en fin hävstång för ordertillväxt".

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Outletbutik för Morris

Anine Bing i designsamarbete

Tar fram t-shirt baserad på restlager till hudvårdsföretag.

E-handelspris till Twist & Tango

Jobb & Karriär
Ny ordförande i Svensk Form

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

1

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Klarna öppnar pop up-butik

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Bada i CDLP

Byter Bruket mot Tuna Park

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Wood Wood öppnar i London

Här stänger Åhléns också

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.117