23948sdkhjf

Kraftig försäljningsökning för Footway

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stark tillväxt i första kvartalet driven av god försäljning utanför Norden samt en svag jämförelseperiod.

Footways försäljning ökade till 187,0 miljoner kronor (104,8) under årets första kvartal, januari till mars, vilket är en anmärkningsvärd ökning med 78,4 procent.

I rapporten skriver e-handlaren att omsättningen har påverkats positivt av god tillväxt utanför Norden samt svag jämförelseperiod. Den storartade försäljningstillväxten beror också enligt e-handlaren på en rad "förenklingar" som bolaget gjort internt men även för konsumenter och leverantörer.

Vi är stolta över att fortsätta leverera stark tillväxt. Kvartalet har fokuserats på att förenkla för kunder, leverantörer och våra egna interna processer. Vi har framgångsrikt genomfört 50 förenklingsprojekt exempelvis har vi implementerat 365 dagars returrätt på alla marknader och med hjälp av AI minskat behovet av produktinformation från våra leverantörer. För att göra våra rapporter enklare att läsa samt för att minska den interna administrationen har vi tagit bort koncernredovisningen. Enkelhet skapar förutsättning för flexibilitet och snabbhet vilket gör oss väl rustade för tillväxt i en marknad under förändring”, skriver Daniel Mühlbach, vd, i rapporten.

Rörelseresultat förbättrades och landade, efter av- och nedskrivningar, på-5,2 miljoner kronor (-6,5).

Periodens resultat blev dock negativt och uppgick till -7,5 miljoner kronor (-4,5). Bruttovinsten uppgick till 65,9 miljoner kronor (42,6).

I rapporten skriver e-handlaren att antalet besökare under kvartalet uppgick till 10,7 (7,2) miljoner vilket enligt rapporten ska ha genererade 155 100 nya kunder.

I kvartalsrapporten konstaterar Footway att första kvartalet normalt sett inte är det starkaste då skohandeln har stora säsongsvariationer och där det andra och fjärde kvartalet normalt är starkast.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Anine Bing i designsamarbete

Tar fram t-shirt baserad på restlager till hudvårdsföretag.

E-handelspris till Twist & Tango

Butiksnytt
Outletbutik för Morris

Jobb & Karriär
Ny ordförande i Svensk Form

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

1

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Klarna öppnar pop up-butik

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

UO hoppar på prenumerationståget

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Öresund ökar i MQ

176 miljoner till MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Byter Bruket mot Tuna Park

Bada i CDLP

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Wood Wood öppnar i London

Här stänger Åhléns också

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.132