23948sdkhjf

Kraftig försäljningsökning för Footway

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stark tillväxt i första kvartalet driven av god försäljning utanför Norden samt en svag jämförelseperiod.

Footways försäljning ökade till 187,0 miljoner kronor (104,8) under årets första kvartal, januari till mars, vilket är en anmärkningsvärd ökning med 78,4 procent.

I rapporten skriver e-handlaren att omsättningen har påverkats positivt av god tillväxt utanför Norden samt svag jämförelseperiod. Den storartade försäljningstillväxten beror också enligt e-handlaren på en rad "förenklingar" som bolaget gjort internt men även för konsumenter och leverantörer.

Vi är stolta över att fortsätta leverera stark tillväxt. Kvartalet har fokuserats på att förenkla för kunder, leverantörer och våra egna interna processer. Vi har framgångsrikt genomfört 50 förenklingsprojekt exempelvis har vi implementerat 365 dagars returrätt på alla marknader och med hjälp av AI minskat behovet av produktinformation från våra leverantörer. För att göra våra rapporter enklare att läsa samt för att minska den interna administrationen har vi tagit bort koncernredovisningen. Enkelhet skapar förutsättning för flexibilitet och snabbhet vilket gör oss väl rustade för tillväxt i en marknad under förändring”, skriver Daniel Mühlbach, vd, i rapporten.

Rörelseresultat förbättrades och landade, efter av- och nedskrivningar, på-5,2 miljoner kronor (-6,5).

Periodens resultat blev dock negativt och uppgick till -7,5 miljoner kronor (-4,5). Bruttovinsten uppgick till 65,9 miljoner kronor (42,6).

I rapporten skriver e-handlaren att antalet besökare under kvartalet uppgick till 10,7 (7,2) miljoner vilket enligt rapporten ska ha genererade 155 100 nya kunder.

I kvartalsrapporten konstaterar Footway att första kvartalet normalt sett inte är det starkaste då skohandeln har stora säsongsvariationer och där det andra och fjärde kvartalet normalt är starkast.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Köpenhamns modevecka och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Nyhetsbrev

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

Arkiv

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Underklädesjätte stänger 250 butiker

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Maska för alla

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Dansk modekoncern stänger butiker

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.111