23948sdkhjf

Kraftig försäljningsökning för Footway

Stark tillväxt i första kvartalet driven av god försäljning utanför Norden samt en svag jämförelseperiod.

Footways försäljning ökade till 187,0 miljoner kronor (104,8) under årets första kvartal, januari till mars, vilket är en anmärkningsvärd ökning med 78,4 procent.

I rapporten skriver e-handlaren att omsättningen har påverkats positivt av god tillväxt utanför Norden samt svag jämförelseperiod. Den storartade försäljningstillväxten beror också enligt e-handlaren på en rad "förenklingar" som bolaget gjort internt men även för konsumenter och leverantörer.

Vi är stolta över att fortsätta leverera stark tillväxt. Kvartalet har fokuserats på att förenkla för kunder, leverantörer och våra egna interna processer. Vi har framgångsrikt genomfört 50 förenklingsprojekt exempelvis har vi implementerat 365 dagars returrätt på alla marknader och med hjälp av AI minskat behovet av produktinformation från våra leverantörer. För att göra våra rapporter enklare att läsa samt för att minska den interna administrationen har vi tagit bort koncernredovisningen. Enkelhet skapar förutsättning för flexibilitet och snabbhet vilket gör oss väl rustade för tillväxt i en marknad under förändring”, skriver Daniel Mühlbach, vd, i rapporten.

Rörelseresultat förbättrades och landade, efter av- och nedskrivningar, på-5,2 miljoner kronor (-6,5).

Periodens resultat blev dock negativt och uppgick till -7,5 miljoner kronor (-4,5). Bruttovinsten uppgick till 65,9 miljoner kronor (42,6).

I rapporten skriver e-handlaren att antalet besökare under kvartalet uppgick till 10,7 (7,2) miljoner vilket enligt rapporten ska ha genererade 155 100 nya kunder.

I kvartalsrapporten konstaterar Footway att första kvartalet normalt sett inte är det starkaste då skohandeln har stora säsongsvariationer och där det andra och fjärde kvartalet normalt är starkast.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094