23948sdkhjf

Lindex krymper butiksnätet – förlusten minskade

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen rejält digitalt och ska fortsätta satsa i nya försäljningskanaler.

Lindex omsättning för första kvartalet, januari till mars, minskade med 0,3 procent och uppgick till 114,5 miljoner euro (114,8). I jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 2,8 procent och omräknat i svenska kronor ökade försäljningen med 4,2 procent.

Bruttomarginalen för kvartalet landade på 59,2 procent (57,7). I ägaren Stockmanns rapport framgår att Lindex bruttomarginal ökade tack vare färre rabatter.

Rörelseresultatet förbättrades med 31 miljoner kronor till -131 miljoner kronor (-162).

- Vår starka resultatförbättring speglar Lindex fina tillväxt och utveckling. Vi har stärkt lönsamheten i vårt butiksnät och vi fortsätter växa digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med partners. Vi kommer även lansera fler spännande online-samarbeten framåt. Att möta vår kund där den vill bli mött och överträffa förväntningarna bygger vår framgång som globalt starkt varumärke, säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.

Online ökade försäljningen med 40,9 procent.

Under kvartalet öppnade modekedjan 2 butiker och stängde 9. Verksamheten i Polen avslutades. 

På Habits fråga om anledningen till varför Lindex dragit sig ur Polen och hur många butiker som fanns i landet svarar kedjans kommunikationschef Kristina Hermansson i ett mejl.

"Placeringen av våra butiker är mycket viktig och att vi kan fokusera på de platser där vi förutser en positiv utveckling. Gällande vår verksamhet i Polen hade vi enbart två fysiska butiker där vilket var utmanade driftsmässigt. Vi finns fortsatt i Polen med vår shop online där vi ser positivt på att fortsätta utvecklas och växa".      

 I Stockmanns rapport heter det att Lindex ska fokusera på att optimera sina butikslägen och olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas.

Det totala antalet butiker uppskattas minska något jämfört med i fjol och därtill ska kedjan fortsätta att expandera till nya försäljningskanaler.

Ägaren Stockmann uppskattar att Lindex ska fortsätta att uppvisa ett stabilt resultat.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportamore växer – men ökar förlusten

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.128