23948sdkhjf

Lindex krymper butiksnätet – förlusten minskade

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen rejält digitalt och ska fortsätta satsa i nya försäljningskanaler.

Lindex omsättning för första kvartalet, januari till mars, minskade med 0,3 procent och uppgick till 114,5 miljoner euro (114,8). I jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 2,8 procent och omräknat i svenska kronor ökade försäljningen med 4,2 procent.

Bruttomarginalen för kvartalet landade på 59,2 procent (57,7). I ägaren Stockmanns rapport framgår att Lindex bruttomarginal ökade tack vare färre rabatter.

Rörelseresultatet förbättrades med 31 miljoner kronor till -131 miljoner kronor (-162).

- Vår starka resultatförbättring speglar Lindex fina tillväxt och utveckling. Vi har stärkt lönsamheten i vårt butiksnät och vi fortsätter växa digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med partners. Vi kommer även lansera fler spännande online-samarbeten framåt. Att möta vår kund där den vill bli mött och överträffa förväntningarna bygger vår framgång som globalt starkt varumärke, säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.

Online ökade försäljningen med 40,9 procent.

Under kvartalet öppnade modekedjan 2 butiker och stängde 9. Verksamheten i Polen avslutades. 

På Habits fråga om anledningen till varför Lindex dragit sig ur Polen och hur många butiker som fanns i landet svarar kedjans kommunikationschef Kristina Hermansson i ett mejl.

"Placeringen av våra butiker är mycket viktig och att vi kan fokusera på de platser där vi förutser en positiv utveckling. Gällande vår verksamhet i Polen hade vi enbart två fysiska butiker där vilket var utmanade driftsmässigt. Vi finns fortsatt i Polen med vår shop online där vi ser positivt på att fortsätta utvecklas och växa".      

 I Stockmanns rapport heter det att Lindex ska fokusera på att optimera sina butikslägen och olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas.

Det totala antalet butiker uppskattas minska något jämfört med i fjol och därtill ska kedjan fortsätta att expandera till nya försäljningskanaler.

Ägaren Stockmann uppskattar att Lindex ska fortsätta att uppvisa ett stabilt resultat.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Brittisk herrmodemässa byter hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Nyhetsbrev

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Arkiv

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Van Gils nylanseras i Sverige

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Kenzo byter uttryck

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.141