23948sdkhjf

Lindex krymper butiksnätet – förlusten minskade

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen rejält digitalt och ska fortsätta satsa i nya försäljningskanaler.

Lindex omsättning för första kvartalet, januari till mars, minskade med 0,3 procent och uppgick till 114,5 miljoner euro (114,8). I jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 2,8 procent och omräknat i svenska kronor ökade försäljningen med 4,2 procent.

Bruttomarginalen för kvartalet landade på 59,2 procent (57,7). I ägaren Stockmanns rapport framgår att Lindex bruttomarginal ökade tack vare färre rabatter.

Rörelseresultatet förbättrades med 31 miljoner kronor till -131 miljoner kronor (-162).

- Vår starka resultatförbättring speglar Lindex fina tillväxt och utveckling. Vi har stärkt lönsamheten i vårt butiksnät och vi fortsätter växa digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med partners. Vi kommer även lansera fler spännande online-samarbeten framåt. Att möta vår kund där den vill bli mött och överträffa förväntningarna bygger vår framgång som globalt starkt varumärke, säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.

Online ökade försäljningen med 40,9 procent.

Under kvartalet öppnade modekedjan 2 butiker och stängde 9. Verksamheten i Polen avslutades. 

På Habits fråga om anledningen till varför Lindex dragit sig ur Polen och hur många butiker som fanns i landet svarar kedjans kommunikationschef Kristina Hermansson i ett mejl.

"Placeringen av våra butiker är mycket viktig och att vi kan fokusera på de platser där vi förutser en positiv utveckling. Gällande vår verksamhet i Polen hade vi enbart två fysiska butiker där vilket var utmanade driftsmässigt. Vi finns fortsatt i Polen med vår shop online där vi ser positivt på att fortsätta utvecklas och växa".      

 I Stockmanns rapport heter det att Lindex ska fokusera på att optimera sina butikslägen och olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas.

Det totala antalet butiker uppskattas minska något jämfört med i fjol och därtill ska kedjan fortsätta att expandera till nya försäljningskanaler.

Ägaren Stockmann uppskattar att Lindex ska fortsätta att uppvisa ett stabilt resultat.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Nyhetsbrev

Panorama Berlin till Tempelhof

Arkiv

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.118