23948sdkhjf

Underklädesmärke växlar upp – öppnar fysisk butik och lägger till prenumerationstjänst

"Naturligt nästa steg i att erbjuda våra återkommande kunder en friktionsfri köpupplevelse".

Underklädesmärket CDLP, grundat av creative director Christian Larson och vd Andreas Palm 2016, öppnar första fysiska butiken vid Stureplan i Stockholm i maj.

Butiken öppnar i lokaler som tidigare inrymde konkursade Cords & Co.
Förutom fysisk butik bygger företaget vidare på e-handelserbjudandet med  en global prenumerationstjänst som ska serva kunder med kalsonger och strumpor kontinuerlig levererat kvartalsvis.
I dag står den egna webbutiken, där märket når konsumenter i 40 länder, för 75 procent  av CDLP:s globala försäljning. Enligt företaget har intresset för prenumerationstjänsten varit stort och på den amerikanska marknaden har 25 procent av av de befintliga kunderna tecknat sig för prenumeration. 
 Vi har haft ett tydligt digitalt fokus sedan dag ett med en modern e-handelsupplevelse, som kompletterats av en tydlig strategi och varumärkesbyggande i våra sociala kanaler. Att addera en prenumerationstjänst är ett naturligt nästa steg i att erbjuda våra återkommande kunder en friktionsfri köpupplevelse, säger Andreas Palm, vd i en kommentar.
Den digitala distributionen kompletteras av partnerskap med några av världens mest välkända varuhus och butiker som Mr Porter, Barneys New York, Selfridges i London och NK i Stockholm.Ytan på varuhuset i Stockholm blev startskottet på den strategi som duon kallar "hybridstrategi av direct-to-consumer i kombination med klassisk distribution via återförsäljare", som valts för att positionera varumärket. 
– Den validering ett litet varumärke får av att finnas på Barneys, Mr Porter och NK är ovärderlig initialt, säger Andreas Palm, och fortsätter;  
– Dels når vi kunder vi aldrig skulle nå genom att enbart sälja i egen kanal, och dels ger det ett ungt varumärke som oss en trovärdighet som är viktig när vi utmanar stora globala aktörer som är etablerade sedan många decennier.
Därtill utökar varumärket sin distribution även till Le Bon Marché i Paris, Browns i London och kedjan Want Apothecary i Kanada. 
Förutom att öppna en första fysisk butik och lansera en prenumerationstjänst så ska modeföretaget även addera nya produkter till sortimentet under innevarande år och framöver. Det handlar bland annat om en t-shirt, badkollektion i hållbar Econyl och en kategori som duon benämner som uppklädd "homewear" med pyjamas och en morgonrock i lyocell.
De nya produkterna har kommit till på efterfrågan från både kunder och slutkonsumenter och bygger vidare på duons initiala idé om att tillhandhålla uppdaterade essentiella plagg för män i tidlös design och material med hållbarhetstänk. 
I fjol tog CDLP  in externt kapital från erfarna och välkända investerare som Patrik Brummer, Emilia de Porét, Niklas Adalberth, Johan Renck, Jonas Åkerlund, Daniel Pilotti, Michael Storåkers och David Sandström. 

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.093