23948sdkhjf

Underklädesmärke växlar upp – öppnar fysisk butik och lägger till prenumerationstjänst

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

"Naturligt nästa steg i att erbjuda våra återkommande kunder en friktionsfri köpupplevelse".

Underklädesmärket CDLP, grundat av creative director Christian Larson och vd Andreas Palm 2016, öppnar första fysiska butiken vid Stureplan i Stockholm i maj.

Butiken öppnar i lokaler som tidigare inrymde konkursade Cords & Co.
Förutom fysisk butik bygger företaget vidare på e-handelserbjudandet med  en global prenumerationstjänst som ska serva kunder med kalsonger och strumpor kontinuerlig levererat kvartalsvis.
I dag står den egna webbutiken, där märket når konsumenter i 40 länder, för 75 procent  av CDLP:s globala försäljning. Enligt företaget har intresset för prenumerationstjänsten varit stort och på den amerikanska marknaden har 25 procent av av de befintliga kunderna tecknat sig för prenumeration. 
 Vi har haft ett tydligt digitalt fokus sedan dag ett med en modern e-handelsupplevelse, som kompletterats av en tydlig strategi och varumärkesbyggande i våra sociala kanaler. Att addera en prenumerationstjänst är ett naturligt nästa steg i att erbjuda våra återkommande kunder en friktionsfri köpupplevelse, säger Andreas Palm, vd i en kommentar.
Den digitala distributionen kompletteras av partnerskap med några av världens mest välkända varuhus och butiker som Mr Porter, Barneys New York, Selfridges i London och NK i Stockholm.Ytan på varuhuset i Stockholm blev startskottet på den strategi som duon kallar "hybridstrategi av direct-to-consumer i kombination med klassisk distribution via återförsäljare", som valts för att positionera varumärket. 
– Den validering ett litet varumärke får av att finnas på Barneys, Mr Porter och NK är ovärderlig initialt, säger Andreas Palm, och fortsätter;  
– Dels når vi kunder vi aldrig skulle nå genom att enbart sälja i egen kanal, och dels ger det ett ungt varumärke som oss en trovärdighet som är viktig när vi utmanar stora globala aktörer som är etablerade sedan många decennier.
Därtill utökar varumärket sin distribution även till Le Bon Marché i Paris, Browns i London och kedjan Want Apothecary i Kanada. 
Förutom att öppna en första fysisk butik och lansera en prenumerationstjänst så ska modeföretaget även addera nya produkter till sortimentet under innevarande år och framöver. Det handlar bland annat om en t-shirt, badkollektion i hållbar Econyl och en kategori som duon benämner som uppklädd "homewear" med pyjamas och en morgonrock i lyocell.
De nya produkterna har kommit till på efterfrågan från både kunder och slutkonsumenter och bygger vidare på duons initiala idé om att tillhandhålla uppdaterade essentiella plagg för män i tidlös design och material med hållbarhetstänk. 
I fjol tog CDLP  in externt kapital från erfarna och välkända investerare som Patrik Brummer, Emilia de Porét, Niklas Adalberth, Johan Renck, Jonas Åkerlund, Daniel Pilotti, Michael Storåkers och David Sandström. 
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Outletbutik för Morris

Anine Bing i designsamarbete

Tar fram t-shirt baserad på restlager till hudvårdsföretag.

E-handelspris till Twist & Tango

Jobb & Karriär
Ny ordförande i Svensk Form

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

1

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Klarna öppnar pop up-butik

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Bada i CDLP

Byter Bruket mot Tuna Park

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Wood Wood öppnar i London

Här stänger Åhléns också

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.141