23948sdkhjf

Underklädesmärke växlar upp – öppnar fysisk butik och lägger till prenumerationstjänst

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

"Naturligt nästa steg i att erbjuda våra återkommande kunder en friktionsfri köpupplevelse".

Underklädesmärket CDLP, grundat av creative director Christian Larson och vd Andreas Palm 2016, öppnar första fysiska butiken vid Stureplan i Stockholm i maj.

Butiken öppnar i lokaler som tidigare inrymde konkursade Cords & Co.
Förutom fysisk butik bygger företaget vidare på e-handelserbjudandet med  en global prenumerationstjänst som ska serva kunder med kalsonger och strumpor kontinuerlig levererat kvartalsvis.
I dag står den egna webbutiken, där märket når konsumenter i 40 länder, för 75 procent  av CDLP:s globala försäljning. Enligt företaget har intresset för prenumerationstjänsten varit stort och på den amerikanska marknaden har 25 procent av av de befintliga kunderna tecknat sig för prenumeration. 
 Vi har haft ett tydligt digitalt fokus sedan dag ett med en modern e-handelsupplevelse, som kompletterats av en tydlig strategi och varumärkesbyggande i våra sociala kanaler. Att addera en prenumerationstjänst är ett naturligt nästa steg i att erbjuda våra återkommande kunder en friktionsfri köpupplevelse, säger Andreas Palm, vd i en kommentar.
Den digitala distributionen kompletteras av partnerskap med några av världens mest välkända varuhus och butiker som Mr Porter, Barneys New York, Selfridges i London och NK i Stockholm.Ytan på varuhuset i Stockholm blev startskottet på den strategi som duon kallar "hybridstrategi av direct-to-consumer i kombination med klassisk distribution via återförsäljare", som valts för att positionera varumärket. 
– Den validering ett litet varumärke får av att finnas på Barneys, Mr Porter och NK är ovärderlig initialt, säger Andreas Palm, och fortsätter;  
– Dels når vi kunder vi aldrig skulle nå genom att enbart sälja i egen kanal, och dels ger det ett ungt varumärke som oss en trovärdighet som är viktig när vi utmanar stora globala aktörer som är etablerade sedan många decennier.
Därtill utökar varumärket sin distribution även till Le Bon Marché i Paris, Browns i London och kedjan Want Apothecary i Kanada. 
Förutom att öppna en första fysisk butik och lansera en prenumerationstjänst så ska modeföretaget även addera nya produkter till sortimentet under innevarande år och framöver. Det handlar bland annat om en t-shirt, badkollektion i hållbar Econyl och en kategori som duon benämner som uppklädd "homewear" med pyjamas och en morgonrock i lyocell.
De nya produkterna har kommit till på efterfrågan från både kunder och slutkonsumenter och bygger vidare på duons initiala idé om att tillhandhålla uppdaterade essentiella plagg för män i tidlös design och material med hållbarhetstänk. 
I fjol tog CDLP  in externt kapital från erfarna och välkända investerare som Patrik Brummer, Emilia de Porét, Niklas Adalberth, Johan Renck, Jonas Åkerlund, Daniel Pilotti, Michael Storåkers och David Sandström. 
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Så ska Monki engagera kunderna

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Nyhetsbrev

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Arkiv

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Digitalt butikskoncept prisat

Marimekko höjer vinstprognos

Whyreds medgrundare sparkas

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Här är den nya vågen av kreatörer

Pure London breddas

Spinnova i investeringsrunda

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Jobb & Karriär
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

Nu är det klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Butiksnytt
Ny butik för Myrqvist

Öppnar ny butik som är till ytan fem gånger så stor som den första på Grev Turegatan.

Jobb & Karriär
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

H&M majoritetsägare i Sellpy

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Strumpbolaget flyttar igen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.144