23948sdkhjf

Underklädesmärke växlar upp – öppnar fysisk butik och lägger till prenumerationstjänst

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

"Naturligt nästa steg i att erbjuda våra återkommande kunder en friktionsfri köpupplevelse".

Underklädesmärket CDLP, grundat av creative director Christian Larson och vd Andreas Palm 2016, öppnar första fysiska butiken vid Stureplan i Stockholm i maj.

Butiken öppnar i lokaler som tidigare inrymde konkursade Cords & Co.
Förutom fysisk butik bygger företaget vidare på e-handelserbjudandet med  en global prenumerationstjänst som ska serva kunder med kalsonger och strumpor kontinuerlig levererat kvartalsvis.
I dag står den egna webbutiken, där märket når konsumenter i 40 länder, för 75 procent  av CDLP:s globala försäljning. Enligt företaget har intresset för prenumerationstjänsten varit stort och på den amerikanska marknaden har 25 procent av av de befintliga kunderna tecknat sig för prenumeration. 
 Vi har haft ett tydligt digitalt fokus sedan dag ett med en modern e-handelsupplevelse, som kompletterats av en tydlig strategi och varumärkesbyggande i våra sociala kanaler. Att addera en prenumerationstjänst är ett naturligt nästa steg i att erbjuda våra återkommande kunder en friktionsfri köpupplevelse, säger Andreas Palm, vd i en kommentar.
Den digitala distributionen kompletteras av partnerskap med några av världens mest välkända varuhus och butiker som Mr Porter, Barneys New York, Selfridges i London och NK i Stockholm.Ytan på varuhuset i Stockholm blev startskottet på den strategi som duon kallar "hybridstrategi av direct-to-consumer i kombination med klassisk distribution via återförsäljare", som valts för att positionera varumärket. 
– Den validering ett litet varumärke får av att finnas på Barneys, Mr Porter och NK är ovärderlig initialt, säger Andreas Palm, och fortsätter;  
– Dels når vi kunder vi aldrig skulle nå genom att enbart sälja i egen kanal, och dels ger det ett ungt varumärke som oss en trovärdighet som är viktig när vi utmanar stora globala aktörer som är etablerade sedan många decennier.
Därtill utökar varumärket sin distribution även till Le Bon Marché i Paris, Browns i London och kedjan Want Apothecary i Kanada. 
Förutom att öppna en första fysisk butik och lansera en prenumerationstjänst så ska modeföretaget även addera nya produkter till sortimentet under innevarande år och framöver. Det handlar bland annat om en t-shirt, badkollektion i hållbar Econyl och en kategori som duon benämner som uppklädd "homewear" med pyjamas och en morgonrock i lyocell.
De nya produkterna har kommit till på efterfrågan från både kunder och slutkonsumenter och bygger vidare på duons initiala idé om att tillhandhålla uppdaterade essentiella plagg för män i tidlös design och material med hållbarhetstänk. 
I fjol tog CDLP  in externt kapital från erfarna och välkända investerare som Patrik Brummer, Emilia de Porét, Niklas Adalberth, Johan Renck, Jonas Åkerlund, Daniel Pilotti, Michael Storåkers och David Sandström. 
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

H&M-butik i ny stass

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Nelly söker ny logistiklösning

Nyhetsbrev

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Arkiv

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Modebolaget letar inte bara nytt butiksläge i Stockholms city utan även ny vd då Magnus Åberg lämnade posten i slutet av juni i år.

By Malina lanserar sportplagg

Modemärket breddar ånyo kollektionen.

Här stänger H&M

Avavav flyttar fokus

Ilse Jacobsen satsar i Sverige

Trädgårdsprofil i Indiskas kampanj

Ny storägare i Caliroots

Här öppnar Newbie härnäst

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Miljömärkt på mässan

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Tolv till Illum

Nu öppnar Depop fysiskt i Europa

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Får Jott på sin lott

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.165