23948sdkhjf

H&M bjuder på transparens på produktnivå

I fysisk butik nås informationen genom att använda koncernens app.

H&M lanserar produkttransparens på plaggen som bland annat består i produktinformation som produktionsland, leverantörsnamn, fabriksnamn, adresser samt antalet arbetare i en specifik fabrik.

Därtill finns mer utförlig information om de olika materialen som används för att tillverka ett visst plagg. Liknande information ska även tillhandahållas på lejonparten av inredningsartiklarna i heminredningssortimentet inom H&M Home.

- Vi är stolta över att vara den första globala modeaktören av vår storlek och skala att kunna genomföra denna nivå av produkttransparens. Vi vill visa världen att detta är möjligt. Genom att vara öppen och transparent om var våra produkter är producerade hoppas vi kunna sätta ribban för vår bransch och samtidigt uppmuntra kunder att göra mer hållbara val. Med öppenhet kommer ansvar, vilket gör öppenhet till en viktig faktor för att skapa en mer hållbar modeindustri,säger Isak Roth, hållbarhetschef, head of sustainability, på H&M.

Sedan 2013 publicerar H&M en leverantörslista på sajten och sedan 2017 finns mer detaljerad information om produkt- och produktionsinformation i plagg som ingår i kollektionerna för etiketten Conscious exclusive.

Produkttransparensfunktionen finns nu tillgänglig på H&M:s 47 onlinemarknader. I fysiska butiker nås informationen genom att kunden skannar prislappen på det specifika plagget med hjälp av koncernens app.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078