23948sdkhjf

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ska etableras internationellt.

Svenska Blankdays, grundat av Johan Lundell 2018, öppnar pop up-butik på 224 Mulberry Street i Soho i New York som ska hålla öppet mellan den 9 maj till 9 juni.

Modemärket hyr en del av butiksytan och lokalen rymmer även ytterligare ett 10-tal andra varumärken; lejonparten amerikanska och som likt Blankdays arbetar inom hållbarhet.

Satsningen är en del i att etablera varumärket internationellt och inte minst testa den amerikanska marknaden.

Och efter New York väntar fler pop up-butiker för varumärket.

– Strategin är att öppna pop-up butiker under kortare perioder i storstäder runt om i världen. Vi har idag närmare 60 procent återkommande kunder och i stort sett inga returer, så för oss är det viktigt att folk verkligen får känna på plaggen och inse hur bra de är, för att sedan leda återköpen till vår online handel när kunden känner sig trygg på kvaliteten och passformen, säger Johan Lundell, grundare och ägare av Blankdays.

På ytan ska modemärket erbjuda skjortor, t- shirts, collegetröjor, huvtröjor, boxershorts, strumpor och accessoarer.

Blankdays är ett onlinebaserat modemärke som arbetar hållbart i alla led med grundidén att erbjuda basplagg av god kvalitet och passform.

Johan Lundell säger att den fysiska butiken inte ska underskattas när det gäller att nå ut med visionen och produkterna på en ny större marknad.

– För våra typer av produkter är maj en stark månad. Som onlinebaserat svenskt varumärke är det svårt att nå ut på en så stor marknad bara genom digital annonsering därför satsar vi på en fysisk butik som ett komplement. Vi hoppas det kan ge oss en tydlig indikation på att det är rätt med en större satsning i USA. Får vi den effekt vi hoppas på kommer vi att göra om insatsen på fler platser och under något längre perioder senare i år, säger Johan Lundell i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skobutiker i konkurs

Jaber i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

E-handlaren inför korttidsarbete

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Nyhetsbrev

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Arkiv

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Ny marknadschef på Björn Borg

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.141