23948sdkhjf

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ska etableras internationellt.

Svenska Blankdays, grundat av Johan Lundell 2018, öppnar pop up-butik på 224 Mulberry Street i Soho i New York som ska hålla öppet mellan den 9 maj till 9 juni.

Modemärket hyr en del av butiksytan och lokalen rymmer även ytterligare ett 10-tal andra varumärken; lejonparten amerikanska och som likt Blankdays arbetar inom hållbarhet.

Satsningen är en del i att etablera varumärket internationellt och inte minst testa den amerikanska marknaden.

Och efter New York väntar fler pop up-butiker för varumärket.

– Strategin är att öppna pop-up butiker under kortare perioder i storstäder runt om i världen. Vi har idag närmare 60 procent återkommande kunder och i stort sett inga returer, så för oss är det viktigt att folk verkligen får känna på plaggen och inse hur bra de är, för att sedan leda återköpen till vår online handel när kunden känner sig trygg på kvaliteten och passformen, säger Johan Lundell, grundare och ägare av Blankdays.

På ytan ska modemärket erbjuda skjortor, t- shirts, collegetröjor, huvtröjor, boxershorts, strumpor och accessoarer.

Blankdays är ett onlinebaserat modemärke som arbetar hållbart i alla led med grundidén att erbjuda basplagg av god kvalitet och passform.

Johan Lundell säger att den fysiska butiken inte ska underskattas när det gäller att nå ut med visionen och produkterna på en ny större marknad.

– För våra typer av produkter är maj en stark månad. Som onlinebaserat svenskt varumärke är det svårt att nå ut på en så stor marknad bara genom digital annonsering därför satsar vi på en fysisk butik som ett komplement. Vi hoppas det kan ge oss en tydlig indikation på att det är rätt med en större satsning i USA. Får vi den effekt vi hoppas på kommer vi att göra om insatsen på fler platser och under något längre perioder senare i år, säger Johan Lundell i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.145