23948sdkhjf

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ska etableras internationellt.

Svenska Blankdays, grundat av Johan Lundell 2018, öppnar pop up-butik på 224 Mulberry Street i Soho i New York som ska hålla öppet mellan den 9 maj till 9 juni.

Modemärket hyr en del av butiksytan och lokalen rymmer även ytterligare ett 10-tal andra varumärken; lejonparten amerikanska och som likt Blankdays arbetar inom hållbarhet.

Satsningen är en del i att etablera varumärket internationellt och inte minst testa den amerikanska marknaden.

Och efter New York väntar fler pop up-butiker för varumärket.

– Strategin är att öppna pop-up butiker under kortare perioder i storstäder runt om i världen. Vi har idag närmare 60 procent återkommande kunder och i stort sett inga returer, så för oss är det viktigt att folk verkligen får känna på plaggen och inse hur bra de är, för att sedan leda återköpen till vår online handel när kunden känner sig trygg på kvaliteten och passformen, säger Johan Lundell, grundare och ägare av Blankdays.

På ytan ska modemärket erbjuda skjortor, t- shirts, collegetröjor, huvtröjor, boxershorts, strumpor och accessoarer.

Blankdays är ett onlinebaserat modemärke som arbetar hållbart i alla led med grundidén att erbjuda basplagg av god kvalitet och passform.

Johan Lundell säger att den fysiska butiken inte ska underskattas när det gäller att nå ut med visionen och produkterna på en ny större marknad.

– För våra typer av produkter är maj en stark månad. Som onlinebaserat svenskt varumärke är det svårt att nå ut på en så stor marknad bara genom digital annonsering därför satsar vi på en fysisk butik som ett komplement. Vi hoppas det kan ge oss en tydlig indikation på att det är rätt med en större satsning i USA. Får vi den effekt vi hoppas på kommer vi att göra om insatsen på fler platser och under något längre perioder senare i år, säger Johan Lundell i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Nyhetsbrev

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Arkiv

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.144