23948sdkhjf

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Flera aktörer inom mode slöt under den gångna helgen upp bakom en debattartikel i Göteborgs Posten  där atikelförfattaren Cecilia Solér,  docent i marknadsföring vid Handelshögskolan Göteborgs universitet, menar att konkurrensen för hållbara bomullskläder och textilier snedvrids när icke-ekologisk BCI-bomull felaktigt marknadsförs som hållbar bomull.

Därtill blir det missvisande när H&M och Ikea lyfts fram som föregångare vad gäller kläder och textilier gjorda av hållbar bomull när det i huvudsak sker genom Better Cotton Initiative (BCI).

Det är något som artikelförfattaren och aktörerna också menar vilseleder konsumenten som inte förstår att hen behöver betala mer för ekologisk och hållbart odlad bomull.

I debattartikeln, som bland annat signerats av Mini Rodinis grundare Cassandra Rhodin, Nudie Jeans hållbarhetschef Sandya Lang, Dedicateds vd Johan Graffner och Fredrik Strand vd och grundare av Another Textile Company, framgår att man ur fler hänseende ser att den växande förekomsten av BCI-bomull är problematisk.

I debattartikeln framgår att ”Vi är mycket oroade över denna utveckling då BCI-bomull inte är odlad på ett hållbart vis, utan med kemiska bekämpningsmedel - inte med ekologiska metoder. Även om BCI har minskat användningen av kemiska bekämpningsmedel kraftigt på vissa håll så påverkas biodiversitet och mänsklig hälsa starkt negativt av dessa medel. Inte minst genom att många bomullsbönder odlar sin egen mat på eller bredvid bomullsfälten som sprutas med bekämpningsmedel. Dessutom är 95 procent av all bomull från Indien - BCI-bomull inkluderad - genmodifierad. Genmodifierad bomull medför ohållbara effekter som till exempel ökad spridning av skadedjur. Inom ekologisk bomullsodling är genmodifierad bomull förbjuden. Från ett klimatperspektiv är BCI-bomull djupt problematisk - koldioxidutsläppen per kilo är dubbelt så stora som för ekologisk bomullsodling”, uppger artikelförfattaren.

Ökningen av BCI-bomull inom mode- och textilbranschen har gått snabbt och i fjol ökade förekomsten av BCI-bomull med cirka 45 procent. Ökningen sker på bekostnad av produktionen av ekologisk bomull som har halverats sedan 2010, enligt debattartikeln.

Priset på BCI-bomull är  inte enligt artikeln nämnvärt högre än för så kallad konventionellt odlad bomull.

Nu vill artikelförfattarna se åtgärder och att den organisation och struktur som BCI byggt upp används för att på allvar göra BCI-bomull hållbar. Dett kan ske  genom att bomullen odlas i enlighet med kriterier för ekologisk odling och utan utan kemiska insatsmedel och genmodifierat utsäde. Därtill vill man att priserna för BCI-bomull justeras uppåt.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eton drar upp tempot i USA

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Nyhetsbrev

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Arkiv

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109