23948sdkhjf

Trög utveckling för Åhléns modedel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lönsamhetsutvecklingen inom mode var negativ för varuhuskedjan i fjol, det uppger Svenska Dagbladet i en större intervju med varuhuskedjans vd Gustaf Öhrn.

Modeförsäljningen hos Åhléns går trögt och inom mode har lönsamhetsutvecklingen varit negativ. Det framgår i Svenska Dagbladets intervju med vd Gustaf Öhrn.

Läs också: Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

- De sista procenten på försäljning påverkar lönsamheten otroligt mycket. På mode hade vi en negativ lönsamhetsutveckling, säger Gustaf Öhrn, vd för Åhléns till tidningen.

Nu ska kedjan byta strategi för överlevnad och receptet är enligt vd bland annat ökad satsning på e-handel, starta fler verksamheter och dotterbolag, lägga ned fler varuhus och ta in nya varumärken och externa hyresgäster, som apotek, optiker, Systembolaget och frisörsalonger, i de kvarvarande varuhusen.

Den nya affärsmodellen handlar också att bli mer av en marknadsplats både fysiskt och digitalt och inte köpa in varor eller administrera alla ytor på egen hand utan hyra ut till olika partner. Ett exempel på det är samarbetet med japanska detaljhandelskedjan Muji som får utökad yta på Åhléns city i Stockholm på beskostnad av den tidigare barnavdelningen.

Under de senaste två åren har kedjan stängt elva varuhus och förlusterna uppgår till hundratals miljoner kronor, skriver SvD. De senaste tre åren har resultaten varit negativa.

Läs också: Twilfit till Åhléns

Under 2018 uppgick förlusten till 131 miljoner kronor.

- Det är jättetrist att stänga varuhus, det gör ont i hela kroppen särskilt Åhlénsvaruhus eftersom de har spelat en central roll i cityhandeln, men vissa kommer vi inte att kunna ha kvar. Det är den bistra sanningen, säger Gustaf Öhrn till tidningen.

Varuhuskedjan ska i framtiden finnas i Sveriges större och mellanstora städer.

Och det är enligt vd inte sannolikt att de 13 varuhus som finns i Stockholmsområdet i dag är kvar om 5 år.

Varuhuskedjan har även gjort stora investeringar i IT- och e-handelssatningar.

- Vi har bra trafik till vår sajt. Vi var extremt sena online, men på tre år har försäljningen gått från 0 till 500 miljoner kronor. Det senaste året ökade den med 100 procent och det är möjligt att vi når samma ökning i år, säger Gustaf Öhrn till Svenska Dagbladet.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Klarna öppnar pop up-butik

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Nyhetsbrev

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Arkiv

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

176 miljoner till MQ

DK Company säljer två märken – efter en veckas i koncernens ägo

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

UO hoppar på prenumerationståget

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

Öresund ökar i MQ

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Athleisure à la puddingproducent

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Byter Bruket mot Tuna Park

Bada i CDLP

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.114