23948sdkhjf

Trög utveckling för Åhléns modedel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lönsamhetsutvecklingen inom mode var negativ för varuhuskedjan i fjol, det uppger Svenska Dagbladet i en större intervju med varuhuskedjans vd Gustaf Öhrn.

Modeförsäljningen hos Åhléns går trögt och inom mode har lönsamhetsutvecklingen varit negativ. Det framgår i Svenska Dagbladets intervju med vd Gustaf Öhrn.

Läs också: Hon blir onlinechef på Åhléns

- De sista procenten på försäljning påverkar lönsamheten otroligt mycket. På mode hade vi en negativ lönsamhetsutveckling, säger Gustaf Öhrn, vd för Åhléns till tidningen.

Nu ska kedjan byta strategi för överlevnad och receptet är enligt vd bland annat ökad satsning på e-handel, starta fler verksamheter och dotterbolag, lägga ned fler varuhus och ta in nya varumärken och externa hyresgäster, som apotek, optiker, Systembolaget och frisörsalonger, i de kvarvarande varuhusen.

Den nya affärsmodellen handlar också att bli mer av en marknadsplats både fysiskt och digitalt och inte köpa in varor eller administrera alla ytor på egen hand utan hyra ut till olika partner. Ett exempel på det är samarbetet med japanska detaljhandelskedjan Muji som får utökad yta på Åhléns city i Stockholm på beskostnad av den tidigare barnavdelningen.

Under de senaste två åren har kedjan stängt elva varuhus och förlusterna uppgår till hundratals miljoner kronor, skriver SvD. De senaste tre åren har resultaten varit negativa.

Läs också: Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Under 2018 uppgick förlusten till 131 miljoner kronor.

- Det är jättetrist att stänga varuhus, det gör ont i hela kroppen särskilt Åhlénsvaruhus eftersom de har spelat en central roll i cityhandeln, men vissa kommer vi inte att kunna ha kvar. Det är den bistra sanningen, säger Gustaf Öhrn till tidningen.

Varuhuskedjan ska i framtiden finnas i Sveriges större och mellanstora städer.

Och det är enligt vd inte sannolikt att de 13 varuhus som finns i Stockholmsområdet i dag är kvar om 5 år.

Varuhuskedjan har även gjort stora investeringar i IT- och e-handelssatningar.

- Vi har bra trafik till vår sajt. Vi var extremt sena online, men på tre år har försäljningen gått från 0 till 500 miljoner kronor. Det senaste året ökade den med 100 procent och det är möjligt att vi når samma ökning i år, säger Gustaf Öhrn till Svenska Dagbladet.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.127