23948sdkhjf

Trög utveckling för Åhléns modedel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lönsamhetsutvecklingen inom mode var negativ för varuhuskedjan i fjol, det uppger Svenska Dagbladet i en större intervju med varuhuskedjans vd Gustaf Öhrn.

Modeförsäljningen hos Åhléns går trögt och inom mode har lönsamhetsutvecklingen varit negativ. Det framgår i Svenska Dagbladets intervju med vd Gustaf Öhrn.

Läs också: Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

- De sista procenten på försäljning påverkar lönsamheten otroligt mycket. På mode hade vi en negativ lönsamhetsutveckling, säger Gustaf Öhrn, vd för Åhléns till tidningen.

Nu ska kedjan byta strategi för överlevnad och receptet är enligt vd bland annat ökad satsning på e-handel, starta fler verksamheter och dotterbolag, lägga ned fler varuhus och ta in nya varumärken och externa hyresgäster, som apotek, optiker, Systembolaget och frisörsalonger, i de kvarvarande varuhusen.

Den nya affärsmodellen handlar också att bli mer av en marknadsplats både fysiskt och digitalt och inte köpa in varor eller administrera alla ytor på egen hand utan hyra ut till olika partner. Ett exempel på det är samarbetet med japanska detaljhandelskedjan Muji som får utökad yta på Åhléns city i Stockholm på beskostnad av den tidigare barnavdelningen.

Under de senaste två åren har kedjan stängt elva varuhus och förlusterna uppgår till hundratals miljoner kronor, skriver SvD. De senaste tre åren har resultaten varit negativa.

Läs också: Twilfit till Åhléns

Under 2018 uppgick förlusten till 131 miljoner kronor.

- Det är jättetrist att stänga varuhus, det gör ont i hela kroppen särskilt Åhlénsvaruhus eftersom de har spelat en central roll i cityhandeln, men vissa kommer vi inte att kunna ha kvar. Det är den bistra sanningen, säger Gustaf Öhrn till tidningen.

Varuhuskedjan ska i framtiden finnas i Sveriges större och mellanstora städer.

Och det är enligt vd inte sannolikt att de 13 varuhus som finns i Stockholmsområdet i dag är kvar om 5 år.

Varuhuskedjan har även gjort stora investeringar i IT- och e-handelssatningar.

- Vi har bra trafik till vår sajt. Vi var extremt sena online, men på tre år har försäljningen gått från 0 till 500 miljoner kronor. Det senaste året ökade den med 100 procent och det är möjligt att vi når samma ökning i år, säger Gustaf Öhrn till Svenska Dagbladet.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.16