23948sdkhjf

Trög utveckling för Åhléns modedel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lönsamhetsutvecklingen inom mode var negativ för varuhuskedjan i fjol, det uppger Svenska Dagbladet i en större intervju med varuhuskedjans vd Gustaf Öhrn.

Modeförsäljningen hos Åhléns går trögt och inom mode har lönsamhetsutvecklingen varit negativ. Det framgår i Svenska Dagbladets intervju med vd Gustaf Öhrn.

Läs också: Hon blir onlinechef på Åhléns

- De sista procenten på försäljning påverkar lönsamheten otroligt mycket. På mode hade vi en negativ lönsamhetsutveckling, säger Gustaf Öhrn, vd för Åhléns till tidningen.

Nu ska kedjan byta strategi för överlevnad och receptet är enligt vd bland annat ökad satsning på e-handel, starta fler verksamheter och dotterbolag, lägga ned fler varuhus och ta in nya varumärken och externa hyresgäster, som apotek, optiker, Systembolaget och frisörsalonger, i de kvarvarande varuhusen.

Den nya affärsmodellen handlar också att bli mer av en marknadsplats både fysiskt och digitalt och inte köpa in varor eller administrera alla ytor på egen hand utan hyra ut till olika partner. Ett exempel på det är samarbetet med japanska detaljhandelskedjan Muji som får utökad yta på Åhléns city i Stockholm på beskostnad av den tidigare barnavdelningen.

Under de senaste två åren har kedjan stängt elva varuhus och förlusterna uppgår till hundratals miljoner kronor, skriver SvD. De senaste tre åren har resultaten varit negativa.

Läs också: Ska hyra ut mode från Åhléns, MQ och Ellos

Under 2018 uppgick förlusten till 131 miljoner kronor.

- Det är jättetrist att stänga varuhus, det gör ont i hela kroppen särskilt Åhlénsvaruhus eftersom de har spelat en central roll i cityhandeln, men vissa kommer vi inte att kunna ha kvar. Det är den bistra sanningen, säger Gustaf Öhrn till tidningen.

Varuhuskedjan ska i framtiden finnas i Sveriges större och mellanstora städer.

Och det är enligt vd inte sannolikt att de 13 varuhus som finns i Stockholmsområdet i dag är kvar om 5 år.

Varuhuskedjan har även gjort stora investeringar i IT- och e-handelssatningar.

- Vi har bra trafik till vår sajt. Vi var extremt sena online, men på tre år har försäljningen gått från 0 till 500 miljoner kronor. Det senaste året ökade den med 100 procent och det är möjligt att vi når samma ökning i år, säger Gustaf Öhrn till Svenska Dagbladet.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Minskad försäljning för Wesc

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Guldknappen till Haglöfs

Nyhetsbrev

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Arkiv

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Na-kd börjar klimatkompensera

Amerikansk skjortkedja till Europa

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.117