23948sdkhjf

Trög utveckling för Åhléns modedel

Lönsamhetsutvecklingen inom mode var negativ för varuhuskedjan i fjol, det uppger Svenska Dagbladet i en större intervju med varuhuskedjans vd Gustaf Öhrn.

Modeförsäljningen hos Åhléns går trögt och inom mode har lönsamhetsutvecklingen varit negativ. Det framgår i Svenska Dagbladets intervju med vd Gustaf Öhrn.

- De sista procenten på försäljning påverkar lönsamheten otroligt mycket. På mode hade vi en negativ lönsamhetsutveckling, säger Gustaf Öhrn, vd för Åhléns till tidningen.

Nu ska kedjan byta strategi för överlevnad och receptet är enligt vd bland annat ökad satsning på e-handel, starta fler verksamheter och dotterbolag, lägga ned fler varuhus och ta in nya varumärken och externa hyresgäster, som apotek, optiker, Systembolaget och frisörsalonger, i de kvarvarande varuhusen.

Den nya affärsmodellen handlar också att bli mer av en marknadsplats både fysiskt och digitalt och inte köpa in varor eller administrera alla ytor på egen hand utan hyra ut till olika partner. Ett exempel på det är samarbetet med japanska detaljhandelskedjan Muji som får utökad yta på Åhléns city i Stockholm på beskostnad av den tidigare barnavdelningen.

Under de senaste två åren har kedjan stängt elva varuhus och förlusterna uppgår till hundratals miljoner kronor, skriver SvD. De senaste tre åren har resultaten varit negativa.

Under 2018 uppgick förlusten till 131 miljoner kronor.

- Det är jättetrist att stänga varuhus, det gör ont i hela kroppen särskilt Åhlénsvaruhus eftersom de har spelat en central roll i cityhandeln, men vissa kommer vi inte att kunna ha kvar. Det är den bistra sanningen, säger Gustaf Öhrn till tidningen.

Varuhuskedjan ska i framtiden finnas i Sveriges större och mellanstora städer.

Och det är enligt vd inte sannolikt att de 13 varuhus som finns i Stockholmsområdet i dag är kvar om 5 år.

Varuhuskedjan har även gjort stora investeringar i IT- och e-handelssatningar.

- Vi har bra trafik till vår sajt. Vi var extremt sena online, men på tre år har försäljningen gått från 0 till 500 miljoner kronor. Det senaste året ökade den med 100 procent och det är möjligt att vi når samma ökning i år, säger Gustaf Öhrn till Svenska Dagbladet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093