23948sdkhjf

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nellys omsättning ökade med 10 procent under årets första kvartal, januari till mars, och uppgick till 302,4 miljoner kronor (276,0).

Läs också: Lägre lönsamhet för Nelly

Rörelseresultatet förbättrades till -12,3 miljoner kronor från -20,0 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Före av- och nedskrivningar landade rörelseresultatet på -7 miljoner kronor (-15). Bruttoresultatet ökade med 19 procent till 69 miljoner kronor.

Enligt rapporten ökade antalet kunder med 7 procent och e-handlaren säger sig ha lojala kunder och återkommande kunder står för cirka 85 procent av omsättningen.

Lejonparten av e-handlarens omsättning kommer från kunder som gör över fem köp per år.

Den genomsnittliga kundkorgen ökade med 11 procent under kvartalet. Under kvartalet lanserades Nellys utbud även via Zalando för att nå även utanför den egna räckvidden.

Läs också: Från Nelly till Aéryne

Nelly har tampats med hög returgrad och arbetat med att se över och digitalisera returprocessen pågår.

I rapporten framgår att returgraden under årets första kvartal var oförändrad jämfört med fjärde kvartalet 2018, men högre än i första kvartalet i fjol.

I rapporten framgår också att e-handlaren fortsätter att utveckla det egna varumärket NLY by Nelly.

Under årets första kvartal, januari till mars, minskade Qliros nettoomsättning och uppgick till 639,8 miljoner kronor (716,1). Rörelseresultatet förbättrades till -33,5 miljoner kronor (-58,8).

Arbetet med att ställa om till att driva de tre bolagen som ingår i koncernen, Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly, som självständiga bolag fortgår enligt plan, heter det i rapporten.

Mer om: Nelly | Qliro Group
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Pitti Uomo i siffror

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Nyhetsbrev

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Arkiv
Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Stockmann säger upp 150

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

1

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

Väntad men oväntat kraftig nedgång i modehandeln, enligt Stilindex för maj månad.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.139