23948sdkhjf

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

| Av Nyhetsbyrån Direkt/ Fia Forsman | Tipsa redaktionen

E-handelsbolaget Zalando förväntar ett justerat rörelseresultat över förväntan för det första kvartalet. Det rapporterar flera medier. Enligt Reuters meddelar Zalando även att intäktstillväxten kommer att vara i linje med förväntan.

Rapporten för det första kvartalet släpps den 2 maj. Kinnevik äger 32 procent av Zalando.

Zalandos positiva vinstvarning för det första kvartalet är ett tecken på att "en stabilisering börjar ta form" i e-handelsbolaget. Det skriver Wells Fargo i en analys. Efter ett tufft 2018, då Zalando sänkte sin prognos två gånger, har bolaget inlett 2019 med en bättre rapport för det fjärde kvartalet än väntat och en omvänd vinstvarning för det första kvartalet.

Det innebär två kvartal i rad med en stabilare utveckling för bolaget, skriver Wells Fargo. "Givet tecken på en avtagande ekonomisk tillväxt och ökad konkurrens i Europa, är den stabila intäktstrenden och bättre lönsamhet än väntat under första kvartalet uppmuntrande signaler", skriver Stifel i en analys.

Första kvartalets positiva avvikelse, jämfört med konsensus, drivs inte av försäljningen utan av lönsamheten, vilket är viktigt med tanke på att Zalandos marginaler har varit under avsevärd press under de senaste 24 månaderna, konstaterar Wells Fargo.

"Första kvartalets utveckling ger sannolikt viss tilltro till bolagets planer på att stabilisera marginalerna i år", menar banken. Trots att första kvartalets resultat blir bättre än vad analytikerna hade räknat med uppger Zalando att första kvartalets utveckling ligger i linje med bolagets helårsutsikter. Zalandos helårsprognos är sedan tidigare en intäktstillväxt på 20 procent "plus" med stabila marginaler. Wells Fargo tror därför inte att marknadens helårsestimat för Zalando kommer att justeras upp i någon större utsträckning.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.238