23948sdkhjf

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

| Av Nyhetsbyrån Direkt/ Fia Forsman | Tipsa redaktionen

E-handelsbolaget Zalando förväntar ett justerat rörelseresultat över förväntan för det första kvartalet. Det rapporterar flera medier. Enligt Reuters meddelar Zalando även att intäktstillväxten kommer att vara i linje med förväntan.

Rapporten för det första kvartalet släpps den 2 maj. Kinnevik äger 32 procent av Zalando.

Zalandos positiva vinstvarning för det första kvartalet är ett tecken på att "en stabilisering börjar ta form" i e-handelsbolaget. Det skriver Wells Fargo i en analys. Efter ett tufft 2018, då Zalando sänkte sin prognos två gånger, har bolaget inlett 2019 med en bättre rapport för det fjärde kvartalet än väntat och en omvänd vinstvarning för det första kvartalet.

Det innebär två kvartal i rad med en stabilare utveckling för bolaget, skriver Wells Fargo. "Givet tecken på en avtagande ekonomisk tillväxt och ökad konkurrens i Europa, är den stabila intäktstrenden och bättre lönsamhet än väntat under första kvartalet uppmuntrande signaler", skriver Stifel i en analys.

Första kvartalets positiva avvikelse, jämfört med konsensus, drivs inte av försäljningen utan av lönsamheten, vilket är viktigt med tanke på att Zalandos marginaler har varit under avsevärd press under de senaste 24 månaderna, konstaterar Wells Fargo.

"Första kvartalets utveckling ger sannolikt viss tilltro till bolagets planer på att stabilisera marginalerna i år", menar banken. Trots att första kvartalets resultat blir bättre än vad analytikerna hade räknat med uppger Zalando att första kvartalets utveckling ligger i linje med bolagets helårsutsikter. Zalandos helårsprognos är sedan tidigare en intäktstillväxt på 20 procent "plus" med stabila marginaler. Wells Fargo tror därför inte att marknadens helårsestimat för Zalando kommer att justeras upp i någon större utsträckning.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Branschprofil moderator för Retaildagen

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

H&M testar biobränsle med Maersk

NA-KD öppnar pop up i Mos

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Pitti Uomo i siffror

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.165