Halvljumt för modebolagen på hållbarhetslista
Modebolagen har lågt förtroende bland konsumenter när det kommer till hållbarhet. Det framgår av året Sustainable Brands Index där drygt 18 000 konsumenter i Sverige rankat företag utifrån hur hållbara de upplever att varumärken och företag är.
Bäst i klassen blir Naturkompaniet som kvalar in på en 11:e plats och därmed närmar sig tio-i-top och petar ned och går om Fjällräven, som i år landar på plats 15.
Av kedjorna klarar sig varuhuskedjan Åhléns bäst på plats 52 och Polarn O. Pyret på plats 71.
Lindex och Kappahl stärks på listan och går in på plats 94 respektive 95 mot fjolårets plats 113 och 108.
H&M tappar på listan och rasar ned från plats 123 till 141. Sämst betyg får norska Varnerägda Bik Bok på plats 338.
Totalt innefattar kategorin kläder och skor 47 företag. När det kommer till hållbarhet så anser konsumenterna att kläder och skor hamnar på plats 15 av totalt 26 branscher och har en snittranking på 33 procent vilket är att jämföra med apoteksbranschens 64 procent.
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie och har utförts sedan 2011.
I år frågades hela 18 600 konsumenter i Sverige och 50 000 totalt i Norden och Nederländerna. 355 företag och varumärken är kategoriserade i 26 kategorier.
Så gick det för modebolagen på listan:
Sustainable Brand Index Kläder & Skor
Placering 2019
11 Naturkompaniet
15 Fjällräven
22 Haglöfs
52 Åhléns
71 Polarn O. Pyret
89 The North Face
94 Lindex
95 KappAhl
99 Stadium
108 Intersport
128 Houdini Sportswear
133 Indiska
141 H&M
158 Nike
167 Adidas
175 Dressmann
186 Filippa K
194 Decathlon
204 Team Sportia
224 Ellos
226 XXL
231 JC
232 Puma
238 Reebok
241 Monki
256 Cubus
261 NK
263 Gant
270 Nilson Shoes
271 Acne Studios
283 Zalando
286 Vagabond
287 Skopunkten
292 Zara
300 Vero Moda
302 Jerns
305 Jack & Jones
312 DinSko
317 Gina Tricot
324 Deichmann
328 Brothers
331 Nelly
334 Scorett
338 Bik Bok