23948sdkhjf

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

För knappt två år sedan grundade Konrad Olsson, tidigare chefredaktör på Plaza Magazine, och Jonas Bergström, även han med medie- och pr-bakgrund, plattformen Scandinavian Man som är ett magasin, en digital plattform och pop up-butiker. 

Därtill har man har även synts flitigt under modeveckor världen över, bland annat på Pitti Uomo i Florens och under senaste modeveckan arrangerades en modevisning med ett flertal märken inom mode- och outdoor i Stockholm. Med plattformen vill företaget hjälpa skandinaviska livsstils- och modevarumärken att nå ut globalt.

Läs också: Nytt modeevent i Stockholm

I sommar planerar Scandinavian Man därför att lansera en starkt kurerad digital marknadsplats i samarbete med det nordiska IT-bolaget Tieto och innovationsgruppen Wellstreet.

För att implementera plattformen tar Scandinavian Man in externt kapital för första gången och Wellstreet investerar 4 miljoner kronor i projektet.

Därtill ska kapitaltillskottet användas för att stärka upp organisationen för framtida expansionen och bland annat planerar Scandinavian Man att dubbla personalstyrkan inom de närmaste 18 månaderna.

I ett pressmeddelande skriver Scandinavian Man ”e-handelslösningen är byggd på molnbaserad infrastruktur och kombinerar marknadsledande komponenter från en handfull strategiska partners, vilket väsentligt förkortar tiden till marknad, samt gör det enklare och effektivare att implementera och kontinuerligt lansera ny funktionalitet”.

Läs också: Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Via marknadsplatsen ska kunderna kunna handla handplockade produkter från nordiska mode- och livsstilsvarumärken och Scandinavian Man blir det första företaget som använder sig av den nya lösningen.

Marknadsplatsen ska initialt att finnas tillgänglig på åtta marknader.

Scandinavian Man har åtta medarbetare på kontoret som nyligen flyttade från Malmskillnadsgatan till en lokal på gatuplanet på en av Hötorgsskraporna med adress Mäster Samuelsgatan 42.

I veckan lanseras ett nytt nummer av magasinet Scandinavian Man.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Sportamore växer – men ökar förlusten

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Barneys överväger konkurs

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Ivyrevel poppar upp i MoS

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.148